torsdag 22. september 2011

Lavkarbobrød og dypdykk

På et lavkarbokosthold kan man lage den mest spennende, smakfulle og sunneste matpakken og frokosten uten verken brødskiver eller korn. Det er nesten bare fantasien som setter grenser for hva man kan putte i seg til både frokost og lunsj; middagsrester er for eksempel veldig populært. Men faktum er at vi nordmenn er et brødelskende folkeslag; skiva til frokost og i matpakken er det mange som nesten ikke kan leve uten, og det er ikke til å komme fra at ei brødskive er enkelt å ty til når fantasien glimrer med sitt fravær...

Her er en oppskrift på et superenkelt og supergodt brød, fra Hexeberg, som kan spises uansett om man spiser lavkarbo eller ikke. At det i tillegg er mye enklere å bake enn vanlig brød, er jo absolutt ingen bakdel! 

Ingredienser til et stort brød:
8 egg
1boks Crème Fraîche eller kesam, eller rømme
6 ss kaldpresset olivenolje eller rapsolje
2ss bakepulver
1ts salt
100g linfrø
120g havrekli
100g sesamfrø
100g solsikkefrø
ca 1 ss Fiberhusk

Fremgangsmåte:
Pisk eggene, og bland inn crème fraîche eller kesam og olje. Tilsett de tørre ingrediensene og bland godt. La deigen stå og hvile i ca 10 min for å la fiberhusken svelle. Dekk en brødform med bakepapir og stek ved 180°C i ca 65 min nederst i ovnen.
Karbohydrater pr 40 g brød er 1,6 g.
Dette er et veldig saftig og godt brød som innpakket i plast, holder seg i flere dager i kjøleskapet. Brødet smaker deilig med smør, fet ost eller annet pålegg på, og med en kopp te eller kaffe med fløte i er det et fullverdig lavkarbomåltid.

Da er det tid for å vise et par antrekk fra
 Svart skjørt fra Floyds:to-tre år gammelt, brun t-skjorte fra Benetton: fire år gammel, gullfarget cardigan fra in-Wear: minst sju-åtte år gammel, fem år gamle gullfargede pumps, brun, stripet, dressjakk fra Benetton: også fem år gammel, strømpebukse: HM fra høstens kolleksjon, silkeskjerf: ?
Torsdag:
 
Mørkeblå kjole fra NoaNoa, fire år gammel, petrolblå cardigan: samme som kjole, mønstret skjerf: samme sesong, naturfargede sko: tre fir år gamle, de òg.

Det er veldig greit å dykke i klesskapet; jeg dykker ikke en gang så langt; klærne henger der, og jeg bruker ikke mange minuttene på å sette sammen et antrekk; det hadde jeg ikke giddet; tiden om morgenen går altfor fort, så det gjelder å være rask. Det som jo tar tid, er fotograferinga, men også det går unna på en tre-fire minutter - knapt nok det, og det er gubben som er "motefotograf" :-)

Nå er det "barnebarntid" før han skal legge seg; det er så utrolig, fantastisk fint å være sammen med den skjønne ungen; en glede så ubeskrivelig at det nesten gjør vondt å tenke på... 
 Ha en fin kveld, dere òg.
Klem fra
Janna








4 kommentarer:

  1. Det brødet virket jo enkelt å lage, men hva er fiberhusk?
    Skjønner at jeg kan glede meg til barnebarn, men tror jeg må vente en stund til. Mine døtre er 28 og 20, men ikke helt klar enda tror jeg....
    Flotte antrekk og ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Må prøve dette brødet men jeg også lurer på hva fiberhusk er...har bakt lavkarbobrød selv men smaken tiltalte meg lite etter en stund.
    Imponerende dykk i skapet;) Stadig like flott:)
    Jeg har også dykket flere ganger idag...driver og pakker, reiser sørover imorgen til mine TO gull. Nøye med bagasjen ja...samt at momora må kle seg "årntlig" å...
    Klem til deg:)

    SvarSlett
  3. Takk for oppskrift! Dette brødet må eg prøve meg på ein gong.

    SvarSlett
  4. Bakte et slikt brød selv, men etter noen skiver, ble det for "eggende" for meg..og jeg er glad i egg...men noe med smaken tiltalte meg ikke.
    Men dine dypdykk synes jeg er helt fantastiske!
    Kos deg masse, helga kommer som bestilt, er utslitt etter 3 dager prosjekt:O))
    Klem fra mæ;)

    SvarSlett