søndag 23. januar 2011

Suksessterte

Denne kaken bør alle kakebakere ha på repertoaret sitt, for den skaper bokstavelig talt suksess hver gang den serveres. Det er en kake som vi har hatt som gjenganger i min familie i over 40 år: Enhver festfylt anledning eller merkedag krevde en suksessterte! Oppskriften fikk min tante hos en konditor, og i motsetning til andre oppskrifter jeg har sett, inneholder "vår" suksessterte bakepulver!


Jeg steker bunnen som oftest i en langpanne, som jeg ved montering deler i to og leggger opp-på hverandre med et lag eggesmørkrem i midten. På toppen har jeg et lag sjokoladeglasur - smeltet kokesjokolade - som jeg igjen pynter med litt smørkrem.

Oppskrift på bunn, langpanne: 
500 g mandler
500 g melis
  10 eggehviter
2 ss hvetemel
2 ts bakepulver

10 stk eggehviter
(plommene has i en tykkbunnet kasserolle; de skal vi bruke i kremen).

Jeg elsker Kitchen-Aiden min!

Eggehvitene piskes stive...

500 g mandler...


...males fint i en matmølle. Bruk kniven.


500 g melis, 2 ts bakepulver og 2 ss hvetemel blandes...


...og "skjæres" inn (rørt forsiktig) i de stivpiskede eggehvitene.

 Røren helles i en bakepapirkledt langpanne, og stekes på 150 C i ca 30 min. 
Kan ta litt lengre tid, følg med...

Oppskrift på eggesmørkrem:
  2dl fløte
  8 ss sukker
  10eggeplommer
  300 g meierismør


10 eggeplommer, 8 ss sukker og 2 dl kremfløteløte blandes sammen i en kjele...

 ...og varmes  til kokepunktet mens du hele tiden visper. La blandingen småkoke slik at den blir tykk og glatt. Rør hele tiden i bunnen av kjelen med en visp slik at at kremen ikke brenner seg. 

Utfordringa med suksessterte ligger i kremen, den er det noen som ikke får til. Det er ikke så rart kanskje, det er en emulsjon som kan skille seg, og blir det ikke varmt nok, så blir kremen ikke fast heller. De fleste oppskrifter på denne kremen sier at man skal bruke svak varme, men min erfaring er at det går like fint, ja nesten bedre, ved å bruke litt sterkere varme... Trikset er å vere modig, og la eggeplommeblandinga bli litt varmere enn du trur den skal.  Den skal boble litt, men det er helt avgjørende at du rører heile tida, ellers blir det eggerøre.
 
Ta eggekremen av plata og rør inn 300 g meierismør som er delt i terninger.

 Rør inn smøret i den varme eggekremen med en håndvisp. Det er viktig å røre smøret inn mens det smelter. Visp til du får en luftig og klumpefri krem. Avkjøl i kjøleskap, gjerne natten over.

Montering

 
Den ferdigstekte bunnen deles i to...

... og eggesmørkremen fordeles over den ene halvdelen, den andre legges på toppen, og kaken er ferdig - nesten! Må bare ha på sjokoladetrekket først! For jeg liker suksessterte med sjokoladetrekktoppen. Det finnes andre varianter, med for eksempel bare eggesmørkrem på toppen, pyntet med pistasjenøtter el. lign.
Rådet mitt er: Eksperimenter deg fram, og finn fram til den varianten du liker best :-)

Så: 2 plater kokesjokolade smeltes i mikrobølgeovn .
Jeg pleier å ha sjokoladen over i en plastpose, knyte igjen, smelte den - det tar ca ett minutt - klippe hull i et hjørn, sprute sjokoladen ut, smøre den utover med et høvelig redskap, og voila, ferdig uten noe oppvasksøl!

!Ooops - her ble sjokoladen litt for flytende, og rant litt vél mye utover kanten - men pytt..

Veeeel, ikke så pen denne gangen; måtte bruke en plastpose til å lage kremtoppene, da den fine posen som jeg hadde til slikt bruk, sprakk siste gang jeg brukte den! Må kjøpe ny; en goood én;  noen som har tips om butikker på nett som selger bakeutstyr???

Denne kaka ble tatt med på loppemarkedet i går, og gikk unna som "varmt hvetebrød"....:-)
Hvilket beviser:  
Suksessterte er alltid en... suksess!
PS: Kaken er best hvis den får "modne" 2 - 3 dager! DS

I dag har min kjære og jeg bakt brød etter den nye popis-metoden: Brød uten knaing! Min kjære satte deigen i går kveld, vi lot den heve 12-14 timer, og hadde ferskt, deilig brød til lunsj i dag. Innlegg om dette kommer en av dagen - for metoden anbefales. Knallgode brød - enda vi "balla" litt underveis... ;-)

Nå skal jeg gå i gang med å male lillegangen. Min kjære holder på å ferdigstille peisen, så her er det full rulle. Men det er trivelige sysler, og oppe på galleriet sitter to nydelige tenåringsjenter - Vilde og Cecilie- og ler og skravler, og bidrar med det til kosen, for noe av det triveligste jeg vet, er nettopp latter representert ved- og spredt av glade ungdommer.

Ha en fin-fin søndag, dere óg!

Mvh
Janna

9 kommentarer:

  1. Nå fikk jeg ikke særlig lyst på kake. Den ser jo helt fantatsiks god ut. Selv er jeg på slankeren, så det blir ingen kake på meg på en lang stund, men man kan jo drømme?!

    Ha fortsatt en fantastisk søndag :)

    SvarSlett
  2. så jammen god ut.:-) takk for oppskrift..og så flink du har vært til å "tegne og forklare" steg for steg.:-) bra jobba.:-)

    en god søndag til deg.:-)

    SvarSlett
  3. Har smakt kaker med samme navn, men slik du lager den fra bunnen av, så ser den bare helt nyyydelig ut!
    Her har datter og prinsesse dratt, og det blir alltid tomt med det samme;)
    Ha en fin kveld og klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Så moro du likte bollene. De er ikke så store, men de gjør seg perfekt på kjøkkenet. Det er akkurat det samme når jeg finner den perfekte tekoppen, den gjør noe helt spesielt med kjøkkenet og jeg gleder meg til en kopp te. Nå er du heldig, for jeg har egentlig kjøpt bollene i en liten butikk her i Holmestrand, men de har nettside :) carolinesbutikk.no og under glass og servise finner du de :) Håper du blir fornøyd med bollene, slik jeg er ;)

    SvarSlett
  5. Oi...skjønner denne er en suksess!! Den så jo bare nydelig ut:)) Husker nesten ikke sist jeg bakte en kake...sjokkerte Gubben med å lage vafler i ettermiddag:) Tror jeg er like sjokka selv også. Må ha noe med røykestoppen å gjøre!!
    Å høre ungdommers liv og latter er herlig det, nyt det:)
    Jeg baker alltid brød selv da...dansk rugbrød med surdeig. Kjempegodt:)
    Ha en fin kveld i huset i skogen, klem fra meg regn og ruskevær:)

    SvarSlett
  6. Kakeboksen.no har masse bra bake og pynteutstyr,
    Suksessterten din så himmelsk god ut :-)
    Mvh Gro

    SvarSlett
  7. Hei. du har en trivelig blogg!
    Jeg kjøpte en sprøytepose her:
    http://www.lakeland.co.uk/F/keyword/piping
    Og det er det mest geniale nettstedet jeg vet om. i England har de også butikker og jeg passer på å se innom hvis jeg er i England eller får besøk derfra.
    De har et lite tillegsgebyr i frakt til Norge men produktene deres er kjempesolide og jeg har helt dilla på alle de fantastiske tingene de selger.

    Marit

    SvarSlett
  8. Vi har også (nesten) denne oppskriften i familien :) vet du hva konditoren din tante fikk den av het?

    SvarSlett
  9. Et tips til den perfekte eggekrem er å bruke god tid, og det aller viktigste med eggekremen, IKKE visp inn bobler, men heller rør sakte. Visper du kremen vil det smake eggerøre av den når den er ferdig. Dette var et tips jeg lærte av mine svigermor i sin tid. Kremen er det viktigste :)

    SvarSlett