onsdag 23. mars 2011

Lykkeprosjektet

Lykke - er det ikke det som vi alle strever for å finne og beholde? Ingen er lykkelige hele tiden, men noen er definitivt mer tilfredse enn andre.  

 Men:
Hva er lykke og hvordan leve et godt liv? 
Vin, mat og storbyferie, svarer den kulørte presse. Mest mulig sex, istemmer andre medier...

Lykke er så viktig at det overgår alle andre verdslige hensyn,
 mente Aristoteles 
 
Går det an å bestemme seg for å bli lykkeligere? 
Er det mulig å gjøre praktiske småting i hverdagen for å få et bedre liv? Amerikanske Gretchen Rubin bestemte seg for å prøve. Hun hadde et godt ekteskap, to barn, vellykket karriere og storfamilien rundt seg. Likevel slo det henne: Hun var ikke så lykkelig som hun burde være. Dette måtte hun prøve å gjøre noe med! Gretchen la en plan: Hun ville bruke ett år på å prøve å bli lykkeligere! Hun satte seg personlige mål hver måned: Januar var måneden for å få mer energi, juni måneden for å dyrke vennskap... Med hvert mål fulgte det leveregler, både praktiske og prinsipielle: Gå tidligere til sengs, gjør det som må gjøres, ta andres følelser på alvor..

Boken Lykkeprosjektet har blitt en enorm bestselger og er oversatt til flere språk. Den handler om å ta tak i dagliglivets små og store problemer med én hensikt: å bli så lykkelig som mulig i den hverdagen vi har. En bok for alle kvinner som har lest Spis, elsk, lev, men uten all reisingen, hevdes det i en av alle anmeldelsene av denne boken.

Veldig mange mennesker er i dag  opptatt av lykke, og jeg har selv skrevet en del her på bloggen  om det å leve et godt og tilfredsstillende liv, blant annet om å leve i pakt med seg selv og om verdier og valg i tilværelsen. 

For oss moderne mennesker blir lykke ofte assosiert med noe som kan være relativt egoistisk, og vi knytter helst lykke til opplevelser her og nå, øyeblikkslykke. Men vil vi finne lykkens vesen, er det til grekerne og romerne vi må gå, for ingen har vel reflektert så godt og grundig om lykke som dem...?

I antikken ble lykke og det gode liv sett på som et resultat av en modningsprosess, paide. Begrepet omfatter ikke bare skolegang, men også dannelse av karakter og intellekt fra barnsben av og til voksent individ. Uten paideia var det knapt håp om å kunne leve et verdig liv!

Lykke er en subjektiv og personlig opplevelse. For grekerne og romerne er forestillingen om en tidsavgrenset lykke en fremmed tanke. I følge Aristoteles må man se på hele menneskelivet for å si hva lykke er, for bare når individet får utfolde sitt intellekt og emosjonelle potensial, er det mulig å oppnå lykke. Det å arbeide med seg selv gjennom hele livet, det å realisere sine potensialer, er avgjørende for å kunne leve et lykkelig liv!
 
Men vet dere hva: 
Jeg har bestilt boken Lykkeprosjektet, får jeg se om jeg kan "hente noe" ved å lese boken. Men jeg kjenner at jeg har litt ambivalente følelser i forhold til slike selvhjelpsbøker; de kan fort oppleves som overfladiske og lettvinte både i forhold til tema og "løsninger"... 
Så; vi får se...
Fortsettelse følger... 

Ha en fin dag videre!
Mvh
Janna 

7 kommentarer:

  1. Gleder meg til å høre mer om hva du finner ut etter å ha lest boka;)
    Er litt i tvil om opplevelse av lykke er individelt eller om det faktisk i bunn og grunn er konstante faktorer...noe jeg tror...
    Vi kan nok innbille oss at enkelte opplevelser skaper lykke, men kanskje er den ekte lykkefølelsen basert på enkle faktorer..??
    Interessant:O)
    Kos deg videre, her sør det og jeg fyrer på peisen, klemmings;)

    SvarSlett
  2. Jeg er spent på hva du kommer med etter å ha lest boka.
    Det er nok stor forskjell på hva vi opplever som lykke, fra person til person. Skal ikke mye til for å føle glede og lykke for min del iallefall:) Små enkle hverdagslige ting:) er de beste:)
    Nyt onsdagskvelden, klem fra meg i stormkastene:)

    SvarSlett
  3. Så koselig det var å lese bloggen din i dag. ;-) Gleder meg til å høre når du har lest. Hvordan har været vært inne hos dere i dag?

    Klem fra Eirin

    SvarSlett
  4. Spændende, at du tager dette tema op nu Janna. Jeg er netop ved at læse en bog af Barry N Kaufman, som hedder "Happiness is a Choice" og jeg er faktisk enig. Lykke er et valg, man aktivt kan tilvælge, for alting har to sider og det kommer helt an på, hvordan man vælger at betragte det.

    Personligt har jeg besluttet mig. Fra nu af vil jeg leve et lykkeligt liv i det omfang, det overhovedet er muligt. Er spændt på at høre om bogen, du nu har bestilt. Er den værd at læse, vil jeg bestemt også gøre det. Let us know! ;)

    God aften, klem fra mig.

    SvarSlett
  5. Jeg føler meg heldig og priviligert hver dag. For meg er lykke enkle ting. Solskinn inn gjennom nypussa vinduer. Rene klær i skapet. Middag med mannen.

    Det blir spennende å høre mer om boka og det du finner ut.

    SvarSlett
  6. JEG HAR BOKA. DEN LIGGE PÅ NATTBORDET, JEG ER UNDERVEIS OG DEN HAR MYE FOR SEG.

    SvarSlett
  7. Dejligt indlæg Janna, jeg mener nu nok at der findes mange vidunderlige selvudviklingsbøger, men det er vigtigt at huske at praktisere udfra bogen og ikke kun læse den.
    I kærlige tanker, god Søndag.

    SvarSlett