fredag 11. mars 2011

Borealis Vinterfestival

Noen av dere som har vært innom bloggen min de siste dagene, er kanskje klar over at jeg for tiden oppholder meg i Alta, på  Opptreningssenteret i Finnmark. Alta er en liten by, men som med sine ca 19000 innbyggere likevel er Finnmarks største by. Finnmark er Norges største fylke: på størrelse med Danmark, men med færrest innbyggere.

Alta blir i mange sammenhenger og av gode grunner kalt Nordlysbyen. Alta har har et stabilt innlandsklima, som gjør nordlysobservasjoner mer tilgjengelig enn i kystnære strøk. Faktisk ble verdens første nordlysobservatorium bygget i Alta nettopp på grunn av den hyppige nordlysaktiviteten og den klare himmelen. Alta er også stedet for den årvisse Borealis vinterfestival


Stalloen var for øvrig et både imponerende og skremmende syn på is-scenen: Den fire meter høye figuren med lys i øynene ble styrt av ti ungdommer! I tilllegg skapte effekter som flammer, røyk og akrobatikk en mystisk stemning, og understeket temaet i forestillingen på en spenstig måte!
 Forestillingen var i regi av elever ved Alta videregående skole.

Parken forøvrig skapte en vakker ramme rundt åpningsseremonien og forestillingen,  pyntet som den var/er med en rekke vakkert lyssatte snø- og is-skulpturer. Is-kunstneren Laila Kolostyák har hatt ansvaret for å lage disse is-installasjonene, i samarbeid med elever fra Alta vgs.



Annbjørg

Jeg


Ha en fin fredag, kjære venner.
Nå venter jeg på at min kjære skal komme på besøk, 
og planene for kvelden innkluderer et besøk på Ishotellet.

Klem
Janna

3 kommentarer:

  1. For et utrolig skue! Litt greit at det skjer spektakulære ting utenfor huset også når du først skal være der.
    Kos deg i helga, gleder meg til å høre om Ishotellet!
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Wow Janna, for en flot reportage! Der skulle jeg gerne have været, det er da en utrolig flot og spændende festival. Dejligt at den finder sted, netop som du er på stedet og kan tage del i herlighederne. Det giver da noget adspredelse under dit ophold! :)

    Mit ex og hans kone er netop fløjet til Alta! De skal tage imod nogle amerikanske turister (hun arbejder i et nordisk rejsebureau). Derfor passer vi deres hund ;) Gad vide om de også skal opleve denne festival?

    Jeg ønsker dig en flot weekend, så dejligt at din kære nu kommer på besøg og I kan hygge jer. Håber behandlinger, træning m.m. går som det skal. Jeg kunne også godt bruge et ophold lige nu, mit bækken driller igen! :( Men i aften starter jeg svømmetræning, så håber jeg at få løsnet lidt op!!!

    Ha' det så fint. Klem.

    SvarSlett
  3. Herlig at dette skjer akkurat når du er der Jsnna:) Så veldig flott ut:)
    Flotters bilde av deg:))
    Nyt helga med din kjære på besøk, kos dere godt:)
    klem fra meg:)

    SvarSlett