tirsdag 15. mars 2011

Rapport fra OiF

Her kommer en rapport fra mitt opphold her på OiF - Opptreningssenteret i Finnmark. Nå har jeg vært her en uke og begynner å komme inn i rutinene. Behandlingstilbudet innebærer daglig trening og behandling med flere fag-grupper og er tilrettelagt meg, min helse og rehabilitering av mine plager.

  
Opplegget inneholder individuell fysioterapi - tre ganger pr. uke - trening i grupper, egentrening både i treningssal og svømmebasseng, avspenning og turer ut. I tillegg kan jeg hver dag delta på teoriundervisning om diverse temaer relatert til helse og livsstil.



Så her er det ralativt travle dager, men mye hvile er også en del av opplegget mitt, så jeg har også tid til å lese - og blogge!

Men selv om jeg nå trener en del hver dag, og får diverse andre behandlinger, så er det dessverre slik at disse behandlingene alene ikke kan hindre at problemene mine dukker opp igjen senere. Det tar tid å trene opp såre muskler, vonde sener og en litt utrent kropp!!! Det er ikke gjort på 14 dager, ei heller 2 måneder.  
 
En ting er å vite dette, en annen er å gjøre noe med det. Og det å "behandle" seg selv er ikke alltid så enkelt, for det kreves selvdisiplin. Jeg vet med meg selv at jeg ikke er så veldig flink til å trene i grupper, til faste tider. Men jeg har lyst til å fortsette med trening når jeg kommer hjem, svært gjerne styrketrening, og for slik trening kan man som regel sette opp et individuelt tilpasset program. 
 
Målet er å videreføre noe av opplegget herfra, samt å få kyndig hjelp til å sette opp et program der smerteområdet mitt blir ivaretatt på en måte som gjør at jeg ikke framprovoserer en verre skadetilstand. Jeg ser for meg en treningsrutine som jeg med overskuddet på topp og helt uthvilt kan trene gjennom hver uke, gjerne med 3-4 treningsdager der programmet er fordelt. 
 
Opptrening kan være vanskelig og tungt til tider, og motivasjonen til trening er oftest noe som skapes underveis - ikke noe en har i utgangspunktet. Derfor er jeg nå inne i en fase der jeg prøver å opparbeide lyst til å trene, og prøver å tenke over hva jeg i et langsiktig perspektiv kan drive med for å trene opp og holde ved like en god helse - og kropp!!
 
Hilsen en noe stiv og støl
Janna

6 kommentarer:

  1. Synes dette høres topp ut!! Og jeg anbefaler deg til å ha faste tider til trening når du kommer hjem. Ellers blir det "skal bare" først! Blir nok mere struktur over treningen.
    Ønsker deg masse lykke til:)
    Klemmings:)

    SvarSlett
  2. Det er så viktig å røre seg, har selv trent mye, men falt av....
    Det høres flott ut dette opplegget, og av og til er det ikke så mye som skal til...kanskje bare gå en ordentlig tur, jevnt!!...snakker til meg selv:O)
    Lykke til, håper du finner dine rutiner!! klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Jeg synes det er flot Janna. Nu er du på vej og du ved også, hvordan din træning helst skal planlægges fremover, så du kommer afsted. Det er meget individuelt. Nogen har det godt med holdtræning og faste tidspunkter, hvor man SKAL være dér. Vil gerne have en lærer eller instruktør til at føre an.

    Personligt er jeg mere som dig. Det skal være individuelt og jeg vil gerne føle mig som en "fri fugl". Bl.a. derfor elsker jeg at løbe. Jeg synes det er en god ide, at du får skræddersyet et styrketræningsprogram til lige netop dig. Så er du sikker på, at det er dit program og hjælper på det, det skal, uden belastning dér, hvor det ikke må skade. Hvad med svømning? Det er jo altid godt og personligt har jeg taget det til mig som et fast programpunkt på min træning. Det har jeg også skrevet om i dag! ;)

    Spændende at høre om dit ophold. Ingen tvivl om, at du virkelig bliver holdt til ilden og får større viden og forståelse om din krop. Håber du bliver så glad for at træne, at du slet ikke kan lade være. Sådan ender det nemlig tit. Og så bliver man glad! :)

    God dag med dit program. Klem.

    SvarSlett
  4. Høres ut som det er et flott opphold for deg!
    Å artige bilder c",)
    kom akkurat på at en av bygdas folk er på samme opptreningssenter som deg!
    Small world ;o)

    KLem Anna

    SvarSlett
  5. Hei,
    og takk for en flott blogg! Jeg følger med deg innimellom, og nå følte jeg for å legge igjen en liten hilsen.
    Vi er et ungt par som holder på å bygge hytte, og etter å ha sett bildene av det flotte huset deres valgte jeg å beise veggene i hytta i Mokka (mens gubben var bortreist, hehe...).
    Og i dag da jeg kom over alle innleggene om Alta, Borealis vinterfestival og OiF, så følte jeg nesten at jeg kjenner deg. Alta er plassen i mitt hjerte, en liten men nydelig by. Finnmarksløpet er årets happening, da jeg selv har vokst opp med en pappa som kjørte hunder. Og jeg har selv jobbet på OiF som fysioterapeut. Så; kos dæi masse i Alta, og stå på!:)

    Hilsener fra Hanne i Lakselv.

    SvarSlett
  6. Hei mine trofaste bloggevenner :-) Tusen takk for oppmuntrende og pådrivende kommentarer; jeg kjenner at det varmer, og er noe jeg trenger for tiden! Dette er et opplegg som jeg bare synes bedre og bedre om, og jeg tror at det kan være begynnelsen til noe veldig positivt.

    Hanne: Tusen, tusen takk for veldig hyggelig kommentar: Trivelig å lese det du skriver om hytta: fint å kunne være til inspirasjon. Her på OiF er det mange flotte og inspirerende mennesker, både blant fagfolkene og brukerne, og jeg gleder meg til det videre oppholdet - selv om jeg også gleder meg storligen til å dra hjem en tur til helga!
    Klem
    Janna

    SvarSlett