torsdag 10. mars 2011

Temaendring... for en stund

Her på bloggen min vil det kanskje ikke bli så mange interiørinnlegg - i alle fall ikke fra Huset i skogen - i nærmeste framtid. Grunnen til det er at jeg skal være bortreist i fire uker - på "helseferie" ! Veeel, kanskje ikke direkte en ferie, men jeg velger å se det slik... 
For det overordnede målet med reisen er
 forbedret helse og velvære i hverdagen.




Jeg ankom Opptreningssenteret i Finnmark, Alta, tirsdag. Jeg har uttalte muskel og sjelettplager i form av smerter i nakke, skuldre, kjeve, rygg, bekken og hofter. I tillegg har jeg ofte hodepine, og er plaget med svimmelhet. Jeg har gått med disse plagene lenge - for lenge - (i over ti år), og jeg har dermed lagt meg til et avvergende endret bevegelsesmønster som har forårsaket plager også andre steder...!


Målet med mitt opphold her på opptreningssenteret er primært å avdekke årsakene til de ovenfor nevnte plagene, slik at vi/jeg kan gjøre noe med dem. Men, det vil sannsynligvis også ta tid å få kontroll over problemene og eventuelt bli kvitt dem, siden jeg har gått med disse plagene så lenge. 


Nøkkelord for mitt opphold her er: Undersøkelse, behandling, trening, avspenning, motivasjon, reduserte smerter. I dette behandlingsopplegget ønsker jeg å være mest mulig aktiv selv, og jeg ønsker å lære hvordan jeg kan forebygge mine helseplager, samt få tilpasset et behandlings-/treningsopplegg som jeg kan fortsette med når jeg kommer hjem igjen. 
For det er viktig!!! 


Etter to dager kjenner jeg at jeg er litt ambivalent i forhold til opplegget her, men jeg får være litt tålmodig, og se hvordan ting blir i neste uke...

Hilsen fra en
motivert og spent dame som nå skal ut og gå: 
sola skinner fra skyfri himmel, og været er aldeles nyyydelig. 
Jeg tar kameraet med meg og skal jakte på fine motiver...

Klem
Janna


7 kommentarer:

  1. Det lyder rigtigt at betragte dit ophold som et helseophold. For det er vel i grunden det, det handler om. Jeg er spændt på at høre mere om, hvordan det går. Måske får du nogle gode tips, du vil dele med os andre. Og en ting er sikkert: Vi har brug for træning. Genoptræning, hvis noget er ude af balance og siden træning for at genopretholde balancen.

    Det er flot, at du er dér, hvor du er nu. Så kan du komme videre! :)

    Jeg følger dig med gode tanker og håber, at dit ophold bliver godt og du får en masse ud af det med smertereducering og velvære som en af gevinsterne.

    God klem.

    SvarSlett
  2. Ønsker deg riktig god bedring og masse lykke til :)
    Selv har jeg masse plager, og i tillegg Fibromyalgi,så jeg vet hvor godt det gjør med "helseferie".

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  3. Jeg ønsker deg lykke, lykke til med oppholdet. Har selv Fibromyalgi så jeg "skønner" plagene dine:-)Har mer eller mindre lært meg å leve med sykdommen og funnet ut hva som forbedrer og forverrer for meg, håper det samme for deg. Ta vare på deg selv:-)Klem

    SvarSlett
  4. Jeg har et inntrykk av at mange har den samme følelsen som deg. Folk som har et høyt tempo til vanlig - til tross for plager/utfordringer har forventninger til et høyt tempo/mange aktiviteter/godt planlagt opplegg. Da er det lett å bli frustert. Det må være mulig å ta opp hvilke forventninger du hadde.

    SvarSlett
  5. Ønsker deg masse lykke til Janna...ha et åpent sinn og hold ut:))
    Håper du får mange fine bilder på linsa fra vakker natur og sol:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlett
  6. Kjenner igjen noen av disse plagene og har selv vært på ryggskole, men jeg sliter ikke med hodepine..takk og lov!
    Ønsker deg virkelig lykke til, nesten så jeg skjønner dine ambivalente følelser, de hadde jeg også, men slapp av og nyt oppholdet!!!
    Klemmer fra meg;)

    SvarSlett
  7. Hei! Har kolleger på jobb som vært på opptrening i Alta flere ganger å har vært MEGET fornøyd med oppholdet!
    Håper du også blir det å at dere finner uta hva som feiler ¨å kan jobbe videre med det.

    Klem Anna

    SvarSlett