fredag 4. mars 2011

Heksesot

Bare en kort stund etter at vi flyttet inn i her i Huset i skogen, like før jul, oppdaget jeg et svart, klebrig belegg i vinduskarmer, på lysbrytere og inni skuffer og skap. Til og med i kjøleskapet oppdaget jeg dette svarte belegget! Jeg skjønte ingen ting, vasket og tørket, men dagen etter var det der igjen! Slik fortsatte det: Jeg vasket, gnukket, gnidde, men det kom hele tiden tilbake...

Foto: Mycoteam

Plutselig slo det oss: Heksesot!!! (Navnet heksesot kommer fra engelske ”black magic dust” (sort magi-pulver)). Vi hadde  fått i heksesot i huset! Dette er et relativt nytt fenomenet, som  først og fremst rammer nye eller nyoppussede boliger, og som oftest merker man problemet den første vinteren etter byggingen eller oppussingen, for problemet forsterkes med økt innetemperatur og lav luftfuktighet.

Det er også typisk at det kommer etter en kveld med mye fyring og bruk av stearinlys. Men det er viktig å vite at det er ikke fyringen og lysene som har skylda!! Årsaken er byggematerialene selv.  Økte helse- og miljøkrav har ført til mer miljøvennlige byggematerialer og malingstyper de siste årene, men disse har da vist seg å ha noen uheldige bivirkninger.


For saken er at disse materialene avgir mer damp - over lengre tid - og denne dampen trekker til seg støv og sot. Problemet blir forsterket av nye krav til tettere og mer energieffektive hus.

Se bilder fra en artikkel på nett her som viser eksempler på hvor man kan finne heksesot.

Nå i ettertid har jeg lest meg til at det er endel ting man selv kan gjøre for å unngå, eller i hvert fall minke, problemet med heksesot; og dette skulle jeg gjerne ha visst da vi flyttet inn like før jul 2010.

- Sørg for god utlufting første fyringssesong.
 - Unngå bruk av duftlys, stearinlys med tykk veke og oljelamper den første vinteren, helst også den andre vinteren. Økt temperatur sammen med økt ventilasjon kan avhjelpe problemet.
- Ved å installere en mekanisk vifte kan man etablere et undertrykk i boligen slik at sotpartiklene i større grad luftes ut før de festes på overflater.
-  Begrens bruken av lamper og ovner som gir høy temperatur. Disse vil gi kraftige luftstrømmer som kan avsette sotpartikler og bidra i heksesotproblematikken. Led-lamper og sparepærer gir både økonomisk gevinst og mindre sotflekker.
Kilde: Mycoteam

Heldigvis har ikke vårt hus veldig mange lyse flater: det er i takene og på de ovenfornevnte stedene jeg kan se dette belegget, men det er irriterende nok; det ser skittent ut...spesielt ille er det nå når lyset er så intenst - all snøen rundt huset reflekterer lyset, og vi har store vinduer, så alt av støv og skitt vises jo såååå godt!!!

Fredagsvasken står for døren...
her må vi fram med de fettløselige vaskemidlene igjen!

Ha en fin marsfredag.
Mvh
Janna





11 kommentarer:

  1. Åå, dette har jeg også lest og hørt om, så ergerlig!!! Håper virkelig du blir kvitt det, for det er jo virkelig ikke artig med den sorte soten.
    Ha en god vaskedag, men føler med deg på dette.
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Uff så dumt. Håper dere får det bort etterhvert.
    Skriv mer etterhvert. Det er greit å lære litt om dette.

    SvarSlett
  3. Åh fysjom så kjedeleg.
    Håpar det er noko som du vert kvitt til slutt,
    det der kan rett og slett ikkje vere kjekt nei.

    Takk for ein flott artikkel som gjere oss obs på denne problematikken.

    Ha ei strålande fin helg. :)

    SvarSlett
  4. Heisan,

    Så kjedelig :(
    Heksesot har jeg lest om tidligere, og det må jo være fryktelig irriterende, med nytt hus, nye materialer osv.
    Ellers så er lyset nådeløst og avslørende for tiden, vinterens sitteisofaognikoseseg, med fyr i ovn og masse tente lys har satt sine spor her, selv om det heldigvis ikke er heksesot. Så når fyringssesongen er over må det rundvaskes, og kanskje males et tak eller to....
    Ønsker deg ei fin helg, både med og uten vaskebøtta! :)

    Hilde

    SvarSlett
  5. Huff da. Jeg kendte ikke fænomenet og tænkte først at det var lidt poetisk. Heksesod. Heksesod og kvindeolie ... ;) Men nej, det er jo ikke spor poetisk bare meget irriterende.

    Jeg håber du får bugt med det. Øv, som vi siger på dansk.

    God fredag Janna. Klem.

    SvarSlett
  6. Du har fått besøk av heksa du også ja;( Jeg har tatt bilder og laga et heksesot-innlegg jeg også men ikke blogga det enda. Ulempen her hos meg er at det er litt mye lyse flater og plutselig så skjønte jeg også at det var heksa som var kommet på besøk. Fryktelig irriterende....les vask av spot-lamper med q-tips;(

    Stell pent med heksa og håper du likevel får en fin helg:)

    SvarSlett
  7. Fin blogg du har! :) Hvis du er interessert i interiør, har vi nettopp åpnet nettbutikk. Den heter www.interiorgledershop.no. Håper du tar en tur innom!

    SvarSlett
  8. Nei nei nei....så kjedelig...jeg har faktisk aldri hørt om dette før nå nylig. Håper dere blir kvitt heksa.....
    Til tross for sot og hekserier, riktig god helg og klem fra meg:)

    SvarSlett
  9. Har dere malt om vinteren uten å lufte med Jotun Sans?...

    SvarSlett
  10. Hei Janna!
    Vi plages åsså me heksesot, ikke længe sia eg fikk høre ka det va for nåkka. Sjønte ikke koffer vinduskarman bestandi va helt svart når eg vaska.. :( Ser ikke spesielt fint ut når de lyse veggan har svarte parti rundt omkring!

    SvarSlett
  11. Hei
    Vi har også fått dette i huset, har hatt det i mange år nå. Det ser ikke bra ut. Vi må pusse opp alt på nytt. Håper dem snart finner ut av dette. Jeg tror det må være noe i malingen som gjør det. Alt skal være så miljøvennlig. Line

    SvarSlett