mandag 6. februar 2012

Varmende kveldskos...

Det var en veldig mørk, bitende kald vinterkveld. To personer satt trøtte og fysne foran peisen... 
"Hvorfor ikke lage oss noe godt å spise", tenkte kvinnen, "noe som varmer hutrende kropper, og som fyller behovet for en rask og lettvint kveldssnack..."
"Reker"
tenkte kvinnen, "vi har reker fra Yttersida (Senja) i fryseren, la meg se hva jeg ellers finner i kjøleskap og andre skap..."
Som tenkt så gjort...
...enden på visa:
  Ikke helt ferdig ennå, men det duftet herlig... og sterkt... 
(Hadde glemt løken her...gjorde ingen ting, den ble bare slengt i ei anna panna og frest mens resten godgjorde seg... ) og ble til...
...en lett, frisk og varmende smakfull kvelds-snack inspirert av Sør-India (el. Senja, alt etter som).

Ingredienser:
ca 1 kg rensede reker
ca 6 ss olje
ca 1 ts sennepsfrø
4-6 fedd hvitløk
ca 200 g løk
2 stk friske chili
ca 1 ts gurkemeie
ca 4 ss sitronsaft
ca 1 dl yoghurt
(gjerne litt fløte eller rømme...anbefales faktisk!)
 korianderfrisk eller pulver - smak deg fram
salt etter smak 

Fremgangsmåte:
Skrell og hakk hvitløk, skrell og skjær løk i tynne strimler. Finsnitt chili.  Varm olje. Tilsett sennepsfrø og la dem frese til det popper (sennepsfrøene plukket jeg ut av en pose med sursildkrydder...!!!) Ha i hvitløk og løk. Stek til løken er blank. Tilsett gurkemeie, chili og reker og la det frese 2–-3 minutter. Skru av varmen og tilsett sitronsaft og yoghurt og fløte/rømme. Pynt med koriander.   

Retten var kjempegod! Og utrolig rask å lage! Rekene ble tatt opp av fryseren og lagt utover et stekebrett på husholdningspapir, tinte  i løpet av "no time", og kunne etter kort tid varme kroppene til de to foran peisen, som tødde opp og kosa seg resten av kvelden! 

Kanskje ble noen inspirert til å kose seg med denne lille retten...? Håper det :-) Anbefales for de som liker det litt "hot"! I do! Kan serveres med basmatiris hvis man har lyst på dette til middag/hovedrett.

Ha en fin uke videre.
Mvh
Janna

6 kommentarer:

  1. Mmmmmm....så kjempegodt ut. Kan sikker lages av rå scampi også vil jeg tro, om en ikke har reker tilgjengelig.

    Ha en fin vinterkveld.

    SvarSlett
  2. Heisann ;)

    Jeg kom over bloggen din via via og ble sittende å bla litt. Utrolig fin blogg du har. Likte godt antrekkene som du viser frem innimellom. Da takker jeg pent for meg og så titter jeg nok innom igjen ;)

    Ha en fin mandags kveld ;)

    SvarSlett
  3. Dette så virkelig godt ut, og hadde jeg fått det servert, ville jeg kost meg glugg:O)

    Kos dæ videre denne uka, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Hei, Åh dette høres da himmelsk ut. Ha en fin mandagskveld. klem Siv

    SvarSlett
  5. Se, dette her skulle jeg jo ikke have læst, lige inden jeg skulle sove. Nu er jeg blevet sulten og vil helt sikkert drømme om din dejlige mad... :-)

    SvarSlett
  6. Klart jeg ble inspirert...hot i tillegg, det lover bra. Takk for at du deler så mange spennende oppskrifter meg oss.
    Ha en fin dag!
    Maliva

    SvarSlett