onsdag 1. februar 2012

Lettvint hverdagsmiddag

I de fleste familier går det sannsynligvis igjen et repertoar av seks-syv retter på middagsmenyen til hverdags. Da jeg vokste opp, var det kokt, fersk fisk, kokt, salt fisk, røkt hyse, fiskekaker med rotgrønnsakstuing, fiskeboller i hvit saus, fiskegrateng med kokte poteter og makaronistuing, stekt seifilet med rømmesaus og kjøttkaker i brun saus.

Mye fisk... og gjett om jeg var glad i fisk? JA, faktisk, allerede som barn elsket jeg fisk i alle varianter, og er det noe jeg savner i matveien i dag, er det all den flotte, ferske storhavsfisken vi spiste i slike mengder da jeg var barn og ungdom. 

For dessverre; tilgangen på fersk, god fisk er ikke slik den en gang var, så hverdagsmaten her i huset er nok litt annerledes, men også vi har favorittretter som går igjen og igjen; retter det er lett å ty til når man helt enkelt vil ha en grei og raskt tillaget middag. 

En av min yngste datters favoritter i så måte er blomkål - og skinkegrateng. Denne retten er perfekt til hverdager, siden den er så enkel og lettvint å lage. 

Blomkål- og skinkegrateng
Ingredienser:
400 g kokt skinke 
(eller kjøttdeig; for eksempel av kylling)
1 blomkålhode
½ løk, finhakket
1 purre i tynne ringer
1 ss smør til steking
4 egg
4 dl fløte
(evnt. 2 dl fløte og 2 dl melk)
1 ts salt
½ ts pepper
revet hvitost 

 Fremgangsmåte:
Del blomkålen i buketter og kok den i lettaltet vann til den såvidt er mør. Varm smør i en panne og surr løken til den så vidt er blank. Tilsett skinke og purre og stek det raskt, ca 1-2 minutter. Purren skal bare så vidt forvelles på pannen. Ha alt over i en ildfast form. Strø osten over. Pisk eggene og tilsett fløte, melk og pepper og salt. Hell over eggeblandingen og stek gratengen på 220 grader, midt i ca 30 minutter eller til eggestanden har stivnet og fått fin farge.
Server med en god, grønn salat.

Bare for å gi dere et inntrykk av hvor fort dette går, så kan jeg fortelle at vi i dag kom hjem kl 1630, og kl 1720 stod maten på bordet. Da hadde vi i tillegg rukket å lage brød, ryddet ut av oppvaskmaskinen og dekket et pent bord. Mannen hadde fyrt i peisen og dattera hadde farget håret... 

Ha en fin ettermiddag og kveld, dere også.
Mvh
Janna

4 kommentarer:

  1. Hva dere rekker:O)))
    Liker slike retter selv, som er sunne og som ikke tar tid.
    Jeg fikk mye fisk i oppveksten, men likte det ikke!!!...men idag er det mine beste måltider. Det var å finne bein i fisken som var det ille, så derfor saumfarte jeg alle fiskemåltid da ungene var små; de skulle ikke få samme anti-følelse som meg;)
    Nyt uka videre, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  2. Denne skal prøves...blomkål er en favoritt blant grønnsaker:)
    Vokst opp med fisk ja...ser Tove skriver det.....og det var fysj og æsj...og verste er at det fortsatt er det!
    Klemmer fra meg:)

    SvarSlett
  3. Takk for middagstips, denne skal prøves:)

    Klemmer Ea

    SvarSlett
  4. Fisk er godt. Jeg lavede en god ret med torsk i går!

    Din gratin ser lækker ud. Du forstår virkelig at gøre det indbydende. Jeg skriver opskriften ned og laver den snarest!

    Ha' en flot dag. Klem.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, både ros og ris mottas med takknemlighet; bare slik kan jeg utvikle meg! Kanskje har du et spørsmål eller to...

Vennlig hilsen Janna