mandag 13. februar 2012

Dypdykk uke 19


Identitet handler grovt sett om menneskets selvoppfatning, dets selvbilde og følelese av å være noe i seg selv uavhengig av andre. Jeg vet ikke om jeg kan sies å være identifiserbar ved hjelp av min måte å kle meg på. For identitetsbegrepet handler vel mer om hva man faktisk er, hvordan man oppfører seg, hvordan man uttrykker seg og hva slags miljø man befinner seg i, enn om hvordan man kler seg.

Men identitet er også en fysisk manifestasjon som fungerer i forhold til kvalifikasjoner og kompetanse, uttrykt både visuelt og verbalt på en gitt arena. Min identitet som lærer er ikke veldig visuell, den kan vel sies å handle mest om en indre kvalitet: om forventninger til kvalifikasjoner og til kompetanse. Men kanskje kan mine indre kvaliteter forsterkes av det visuelle uttrykket mine klær skaper... i et samspill mellom indre og ytre kvaliteter...

Mandag

Kjole fra Samsøe Samsøe, tre år gammel, underskjørt fra NoaNoa, fire år gammelt, ullskjerf og  pulsvarmere fra NoaNoa: fire år gamle de også, og de "vanlige" støvlene.  
Tirsdag
Fire år gammel jakke arvet etter eldste datter, fem år gammel topp, to år gammelt ullskjerf.
Ti år gammel bukse fra InWear.
Onsdag
Genser fra Day, Birger et Mikkelsen i silke med metalltråder, 11år gammel. Silkeskjerf, retro, kjøpt på Bess i Tomsø - den gang denne flotte second-hand-butikken ennå eksisterte. Skjerfet er arvet av eldste datter.
Toppen under genseren er fra American Vintage, og er to år gammel. Skjørtet er fra Day, Birger et Mikkelsen og er 11 år gammelt. Støvlene er ca sju-åtte år gamle. Snart ti år gammel hund.
Torsdag
Kjole fra BikBok: to år gammel, og topp fra Sand: tre år gammel. Øredobber fra "vet-ikke"... et par år gamle i alle fall.
Støvletter kjøpt i en eller annen nord-svensk by for ca ti år siden. Min yngste datter som da var bare seks år gammel insisterte på at disse måtte mamma ha! Og mamma var helt enig! Strømper fra i i høst.
Fredag
Miniskjørt har jeg egentlig aldri brukt, men prøvde dette som jeg fant i mine gjemmer - igjenglemt av eldste datter - og likte faktisk antrekket; tenk å måtte bli 50+ før jeg gikk i miniskjørt! Skjørtet er minst ti-tolv år gammelt, fra Levis. Toppen er fra NoaNoa, og er fem år gammel. Det samme er t-skjorta. Skinnstøvlene er de samme som torsdag. Fem-seks år gammelt smykke fra Arts&Crafts.
Fredag hadde vi fri fra skolen, og da koste vi oss hjemme, bakte og lagde mat; deilig med en langhelg!

Ha en fin, ny uke!
Mvh
Janna

2 kommentarer:

  1. Dejlig filosofi om identitet Janna, her i Danmark er der mange der mener at de kan identificere mennesker udfra deres påklædning, ikke mindst jobmæssigt, (selvfølgelig mener jeg ikke uniformer her), men jeg mener altså at det handler om forfængelighed, vi er ikke ældre end vi fremstår, ved at gøre noget for os selv både ved udseendet og påklædningen fremtræder vi som den vi virkelig er.
    Jeg er vild med de grønne støvler og de forskellige blå strømper Janna, de giver dig endnu en gang topkarakter herfra og forstærker din dejlige udstråling.
    I kærlige tanker, god Tirsdag.

    SvarSlett
  2. Du er en stjerne, Janna! :) Og min favorit er kjolen fra BikBok. Den er lige mig! :))

    Jeg er helt enig, i bund og grund handler vores identitet om vores egen selvopfattelse. Det, der kommer indefra. Det er derfor at nogen mennesker kan se strålende godt ud i noget tøj, som egentlig ikke "er noget". De farver tøjet med deres udstråling!

    Ha' en fin aften. Klem.

    SvarSlett