søndag 19. februar 2012

Lett og raskt: Lag din egen garam masala

Jeg har fått spørsmål om hva garam masala er, og til det kan jeg svare at det er et blandingskrydder, som især blir brukt i Pakistan og India. Og siden vi her i Huset i skogen er glad i asiatiskinspirert mat, bruker vi en del av krydderet. 
Vanligvis pleier vi å kjøpe krydder i innvandrerbutikker, som oftest på Internasjonalt Matsenter i Tromsø, der utvalget er stort og spennende, og som oftest veldig billig. Men man får også tak i dette krydderet i vanlige matbutikker, f.eks. på Spar her i Reisa.  
Det er forøvrig enkelt å lage sin egen garam masala fra bunnen av, og er man så heldig a ha sin egen lille elektriske krydderkvern, er det enda enklere; enn så lenge kjører jeg det i matmølla, og må da lage en ganske stor blanding, men det er greit; jeg heller det bare over på et tørt glass, og da holder krydderet seg en god stund. 

Du tenger følgende ingredienser: 
2ss spisskummen, hele frø
1 ss hele sorte pepperkorn
1 ss kanel, støtt
1ss koriander, hele frø
8 stk kardemomme, kapsler
5-10 nellikspiker
2-3 laurbærblad
Jeg pleier å doble oppskriften siden jeg må bruke matmølla...

Noen lurer kanskje også på hva spisskummen er, for i oppskrifter og kokebøker brukes ofte begrepene om  hverandre: Karve, kummin, spisskummen, spisskarve... Så hva er hva og hva er riktig? Skal vi se; her gjelder det å holde tungen rett i munnen: Karve og kummin er det samme. Navnet er carum carvi på latin (caraway på engelsk, kummin på svensk, kommen på dansk, siya jeera på indisk). 

Spisskarve og spisskummen er likeså det samme. Navnet er cuminum cyminum på latin (roman caraway på engelsk, pepparkuminum på svensk, spidskommen på dansk, jeera på indisk). Krydderfrøene ligner utseendemessig hverandre, og de kan forveksles. Spisskummen blir hyppig brukt over hele India i alle slags retter, og kjenner man duft og smak, er det vanskelig å ta feil mot karven, som vi bl.a. kjenner fra nøkkelost og surkål. Om man vil si spisskarve eller spisskummen, får bli en valgsak. 
Kilde: Navn på grønnsaker og krydderplanter fra Statens fagtjeneste for landbruket.

Spisskummen er forøvrig uunværlig i  mexikanske matretter...

Lykke til, hvis du har lyst til å prøve å lage din egen krydderblanding.
Mvh
Janna

3 kommentarer:

  1. Takk for godt tips, dette må jeg prøve. :) jeg og sambo laget kina mat i går å satt og snakket om, hva slags krydder bruker de egentlig... vi har bare sånt vanlig norskt krydder... :)
    Fin blogg!! :) Nydelig header!!
    -Klems Diana-

    SvarSlett
  2. Takk for info....dette var nytt for meg:) JEg vet jeg må lage det selv!! Ikke slikt i butikkene her nei!
    Ha en fin kveld, klem fra meg i snøfokka.....

    SvarSlett
  3. Takk..lurte jeg også da jeg så det, men antok det var et krydder;)
    Nyt uka, klem fra mæ;)

    SvarSlett