søndag 12. februar 2012

Hjemmelagde grissini

Deilige og sprø grissini - opprinnelig en italiensk form for gjærbakst - serverer jeg gjerne til suppe eller en gryterett - som i går -, men de passer like godt til ost, og de er en perfekt del av et tapasbord.  
Foto: Janna
 Jeg drysser på hva jeg ønsker eller har tilgjengelig på toppen av stengene, for eksempel krydder, sesamfrø, valmuefrø, maldonsalt eller revet parmesan.

Ingredienser:
500g mel
(Hvis du får tak i italiensk mel av typen 00, er det det beste)
4dl melk
75g smør
 25g gjær

Fremgangsmåte:
Varm melken, og bland alle ingrediensene; husk at deig som skal kjevles ikke bør eltes for mye (det er i alle fall min erfaring...) Etterheves ca 20 min. Kjevl deigen ut til et rektangel. Bruk pizzahjul til å lage  ca 1 cm. brede strimler - så lange du ønsker. Brett hver strimmel én gang. Rull så hver strimmel til en blyant-tynn "pølse". Pensle med litt vann og strø med det du måtte ønske. La etterheve noen minutter. Stekes sprø og gyllenbrune på 180 grader i ca. 10-15 minutter.

Etter at grissiniene er avkjølte, kan de gjerne plasseres i et fint glass eller en mugge; det skaper litt trattoriastemning på kjøkkenet.

Ha en god morsdag videre!
Mvh
Janna

6 kommentarer:

  1. Ser lekkert ut, elsker grissini, kanskje jeg må teste dine, takk for oppskrift :)

    SvarSlett
  2. Nam! Har ikke prøvd slike- det tror jeg jeg må;)))

    SvarSlett
  3. Slike er virkelig gode, og de hjemmelagede er helt sikkert best...aldri prøvd det;)
    Ha en fin kveld, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Hmmm......det har faktisk jeg også laget i dag ;o)

    SvarSlett
  5. De ser ikke bare gode ut, men kjempedekorative ut på et bord.
    Herlig innlegg under her også. Fikk mannen min til å fjerne all reklame på FB.
    Du er ikke alene om å ha kollapset rumpe og andre sigende kroppsdeler. Det bare er sånn og jeg tenker at stort sett alle på min alder har det slik. Ville ikke byttet bort all livserfaring mot en 20årskropp, men.....kunne tenkt meg begge deler he he. Livet går sin gang så det er bare nyte det. Vi er iallefall rike på tid.
    Riktig god uke i skogen.
    Randi

    SvarSlett