lørdag 18. februar 2012

Karrikyllingsalat inspirert av Compagniet Restauration

Epler, karri og kylling passer utrolig godt sammen! En kombinasjon jeg "alltid" har likt, noe jeg igjen fikk bekreftet da jeg her om dagen lot meg inspirere av en artikkel i magasinet Smak- for deg som liker å lage mat, utgave 1, 2012, der kokken på Compagniet Rastauration deler noen oppskrifter med leserne , og hvor nettopp kylling er en av hovedingrediensene.
Alle foto nedenfor: Janna

Compagniet Rastauration er en gourmetrestaurant i Tromsø, som har eksistert siden 1981. I 1991 overtok Odd Nilsen fra Nordreisa denne tradisjonsrike reatauranten, og han har siden da etterstrebet et høyt nivå på både mat og service. Ref.:Smak- for deg som liker å lage mat, utgave 1, 2012

Jeg har selv ved flere anledninger besøkt denne restauranten som henter inspirasjon fra både det franske og det nord-norske kjøkken, og jeg har alltid vært veldig fornøyd med både mat og service. Likeledes synes jeg - som jo veldig godt liker sånne litt gammeldagse stil - at omgivelsene/interiøret i denne gamle og erværdige kjøpmannsboligen er fantastisk sjarmerende.

Jeg hadde ikke alle ingrediensene listet nedenfor tilgjengelig, så jeg måtte ta meg noen "friheter", men det er jo det matlaging ofte handler om; å la seg inspirere, og så komme opp med egne løsninger og varianter...  
Nå har jeg ingen ambisjoner om å gå kokken på Compagniet i næringa, og jeg tror selvfølgelig ikke at mitt spede forsøk på å lage denne karrikyllingsalaten er i nærheten samme klasse som den man får servert på gourmetrestauranten, men; jeg må få lov til å si at den var kjempegod! Så takk til kokk Benjamin Sørum på Compagniet som delte oppskriftene med oss lesere av magasinet "Smak..."
Ingredienser til 3-4 personer:
3 kyllingfileter
2 syrlige epler
1 lollo rosso- salat
1 friseesalat
1 isbergsalat
100 g pinjekjerner
1 dl majones
3 ss karri
1,5 ss garam masala
1,5 ts chilipulver
1 knivsodd muskat
salt og pepper

Slik gjør du:
Bland sammen krydderne. Ta av 1 ss av krydderblandingen og tilsett rør dette inn i majonesen (jeg tilsatte litt sukker og rømme i tillegg, og synes dette ga en mer kremete og fyldig dressing). Sett dette kaldt mens du tilbereder resten: Rull kyllingfiletene i resten av kryddeblandingen; sørg for at de blir godt dekket, og stek dem i klaret smør eller en blanding av smør og olje på middels varme et par minutter på hver side. Skru ned varmen , legg på lokk og la filetene ettersteke 6-8 min.

La filetene hvile noen minutter før du skjærer dem pent opp i skiver. Skjær eller riv salat i midre biter, skjær eplene i små terninger, og rist pinjekjærnene i tørr panne til de blir gyldne. Legg opp på fat, og server; gjerne med dressingen ved siden av.
Vi koste oss med denne salaten, og med en god vin til ble det riktig så koselig i Huset i skogen! Skulle egentlig ha hatt en god hvitvin med litt restsødme til, for av og til kan nettopp det være det rette; for eksempel som her til asiatisk inspirert mat hvor kryddernivået kan være litt høyt og hvor chili er en av ingrediensene. Men det hadde jeg ikke, så en rød en "had to do"!
Ha en fin helg, alle sammen.
Mvh
Janna

6 kommentarer:

  1. nam, nam :) denne må jeg prøve!

    SvarSlett
  2. Denne så kjempegod ut...som alt annet du tilbereder!
    Her blir det ørret i folie med salat til i kveld...samtidig som jeg kammer inn bleking i håret:O))...gudene vet hvordan håret blir, men maten blir god;)
    Kos dokker, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  3. Nam! Dette såg kjempegodt ut :)
    Takk for tips!

    SvarSlett
  4. Oi.....denne må prøves, elsker karri...garam masala,hva er det? Aldri hørt om.
    Ha en fin søndag, klem fra meg:)

    SvarSlett
  5. Hei, og god søndag

    Dette både så og hørtes fantastisk godt ut, enkle råvarer som man gjerne har i hus, og godt asiatisk krydder. Dette må prøves - takk for at du deler oppskriften videre med oss.
    Hilsen fra snøfylte sør-troms/Hilde.

    SvarSlett