torsdag 2. februar 2012

Valg...

Den eneste som forhindrer deg i å fullt ut leve det liv d​u virkelig ønsker deg, er deg selv”.
Ukjent

En temmelig provoserende innsikt, som det kan ta tid å fatte i sitt fulle omfang. Men hvis man innser hva dette utsagnet innebærer og klarer å ta det inn over seg, er det også en fantastisk styrke å hente i det.
 
Bjørg Thorhalldottir:
Om du har en drøm er det fordi du kan nå den

For få år tilbake befant jeg meg ved et punkt i livet mitt der jeg levde med en alltid tilstedeværende følelse av trist mellomtilfredshet. Jeg var kronisk trett og motløs, og jeg kom til slutt dit at jeg erkjente at det var nu eller aldri; jeg måtte ta meg selv, mine følelser og mine behov på alvor: Jeg kunne fortsette ned den velkjente, mentalt nedbrytende stien og fornekte hva jeg dermed gjorde mot meg selv - og ikke minst mot mine barn. Eller jeg kunne velge å se meg selv i øynene, være ærlig omkring konsekvensene av mine handlinger og for første gang i mitt liv ta en beslutning om å sette meg selv, min egenverdi og min egen lykke i fokus. 

Det valget jeg den gang gjorde, var tungt, og en stor beslutning å ta. Det krevde mye å tørre å velge mellom det mellomtilfredse livet, som jeg kjente så godt, og noe som kunne bli så mye mer tilfredsstillende, men som var fullstendig ukjent. 
   
For meg handler det i dag om å ha det bra. Om å våge å være den jeg er på den måten som føles riktig for meg. Det handler om å våge å kjenne etter hva jeg ønsker, savner, trenger...

Jeg valgte å følge hjertet, valgte min drøm. Jeg velger å være lykkelig, på egne premisser...  
 Hva velger du?
 
Ha en fin kveld.
Mvh
Janna

6 kommentarer:

  1. Å stå overfor slike valg, er nok tøffere enn man aner, fordi man har ikke bare seg selv å tenke på, så jeg skjønner den prosessen du har vært gjennom...så langt det er mulig;) Jeg takker alle makter for at jeg ikke har vært i den situasjonen...sier ikke at livet har vært rosenrødt, men har, takk og lov, omgivelser som har tålt at jeg har tatt mine valg...og det er viktig!!

    Ha en god ferd mot helg, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  2. Jeg velger meg og livet mitt..Det er ikke alltid så lett som det høres. Men jeg tror det er verdt.
    Mange ting kan vi velge. Noen kan vi ikke velge. Trikset er å forstå hvor mye vi faktisk kan velge.
    :-)
    Fint innlegg!

    SvarSlett
  3. Selvhevdelse er viktig,men vanskelig, særlig når det er barn inne i bilde.Når man vet at man kan gjøre feks barn ulykkelig, med sitt valg, så er det en byrde som er så tung å bære,tyngre enn sitt eget mismot.Lykke til med ditt valg,ønsker deg alt godt :)

    SvarSlett
  4. Det er sterkt å lese om ditt valg, Janna. Jeg skulle gjerne hørt mer om hvordan akkurat du hadde det i denne prosessen, for det er faktisk få som tør fortelle hvor vondt det egentlig er.
    Det er kanskje et av våre siste tabu-områder? Vi vil jo gjerne fremstå som lykkelige kjernefamilier, og det å bryte opp en slik idyll fører med seg mange negative virkninger. Du er ikke den første - og ikke den siste - som har stått i akkurat den situasjonen i livet.
    Takk for at du deler!
    Varm klem fra LK.

    SvarSlett
  5. Tak for gode ord Janna. Du fremstår som en modig dame, der har taget ansvar for sit liv og sin lykke. Og det er jo sådan, det er. Vi må tage os selv alvorlige, og først når vi tager ansvar for vores liv og begynder at sejle derhen, hvor vi egentlig ønsker at være, sker der noget. Men det er en tøff og lang rejse og som Lill-Karin siger, der er få som rigtig beskriver, hvor svært og hårdt der er. Men det er det værd!

    Jeg vælger også at følge mit hjerte og leve et autentisk liv. Læste netop i går, at nummer et fortrydelse på dødslejet er, at man ville ønske, at man havde haft modet til at leve et liv, der var tro mod en selv, og ikke det liv som andre forventede af en. Det er skræmmende at tænke på. Sådan vil jeg ikke ende! Og du heller ikke, fornemmer jeg stærkt! ;)

    God fredag. Klem.

    SvarSlett
  6. Du er nået et rigtigt langt stykke Janna, for som jeg ser dig er du sød, naturlig og med en vidunderlig udstråling, hvilket for mig indikerer at du er den bedste udgave af dig selv, en udgave der har sit udspring indefra, fra hjertet, godt valg Janna, jeg er selv på vej.
    I kærlige tanker, god Weekend.

    SvarSlett