onsdag 8. februar 2012

Idiotisk reklame og nye dypdykk

På Facebooksiden min i går poppet det opp reklame for «Inngrepsfri Rynkefjerning. Effekt etter kun 15 dager.» «Enkel vei til slank kropp. Ny generasjon slankepiller. Få gratis velkomstpakke verdt 885 kr!» Æ blir så sint!!!! Forbainna!!!Dette er en form for markedsføring som jeg har kjempestore motforestillinger omkring. Æ vil ha mæ frabedt slik intervenering av min integritet!!!!Jukset er så åpenbart, og selve reklamen, bildene og hele greia er så latterlig, så dumt, så hinsides enhver legitimitet og troverdighet at... nei, jeg har ikke ord! Bare fordi man er en dame som har levd en stund, så forutsettes det at man er i målgruppa for både antirynkeprodukter og slankeprodukter, og at det er fritt fram for alle lugubre aktører å komme med "lukrative" tilbud. Ka vet dæm om ka æ vil ha?? Elller trenger??? Eller ønsker...????

Men; jeg må (litt skamfull) fortelle at jeg følte litt på at jeg møtte meg selv i døra, for (mer skamfull) må jeg bekjenne at jeg innimellom både sukker og stønner over rynker og heng, og jeg skulle gjerne hatt tilgang til noen mirakelkremer!!!  Bare så synd at noe slikt ikke finnes! 

Jeg har jo en mann som er yngre enn meg, og jeg er nok innerst inne litt nervøs (not) for at han skal kaste sine blå på yngre, mer attraktive damer enn meg... Så jeg ojer og akker meg over mitt gammeldamefjes, og løfter på puppene (rumpa snakker vi ikke en gang om; den har kolapsa for lenge siden), mens jeg etter fattig evne prøver å vifte forførerisk med restene av det som en gang var lange, tette øyenvipper, og lurer på om han tror jeg vil bestå blyant-testen... 

Stakkars kjære min; hva kan han vel si...? Ta en "spansk" en? Nope; blir for gjennomskuelig! Sannheten? Don`t think sooohooo! Tør han ikke! Okke som ligger han tynt ann... 

Ja, ja, og sånn går nu dagene, og om mitt trøtte, usminkede morratryne ikke er noe særlig å skryte av, så er det mitt, og jeg...vel,jeg har akseptert det - er til og med litt glad i det; har liksom blitt vant til det...! Så enn så lenge utsetter jeg Botox-behandlinga... men jeg skulle gjerne blitt servert champagne på lørdagsmorgenen... 

Dypdykkene denne uka - uke 18 - ga nedenforstående utfall:
Mandag
Fire år gammel dressjakke, fire år gammelt linskjørt, fem år gamle skoletter, fire år gammelt belte, fem år gammel silkeskjorte og fire år gammelt silketørkle.
 

Tirsdag
Jakke arvet av eldste datter, tre år gamle jeans, fireår gammelt skjerf, støvler fra i fjor, og fire år gammel silkepolo.  
Onsdag
 Minst ti år gammel skinnjakke, skinnstøvler kjøpt i Glasgow for tre - fire år siden, fem år gammel bukse, ti år gammel silkepolo, sju-åtte år gammel singlet; også i silke, og stort, varmt ullskjerf fra i år.
Torsdag
 Sju-åtte år gammel dressjakke i fløyel, og ti-tolv år gammel polo i silkejersey. Øredobber fått i gave av yngste datter for et par år siden.
 Skjerf fra i fjor, og ti år gamle dressbukser.
Fredag
 12 år gamle dressbukser, sju-åtte år gammel omslagstopp, fem år gammel t-skjorte og tre-fire år gamle sko. 
Over hundre år gammelt skrivebord.
 Øredobbene er flere år gamle, de også. 

Håper dere som titter innom hos meg har det bra. 
Her har det vært en iskald uke - minus 32 kalde grader i går, men i dag har temperaturen steget, og det er ikke mange minusgradene ute nå. Det er godt; frosne kropper er i ferd med å tine opp - ikke for det: livet foran peisen er heller ikke å forakte!

Take care!
Mvh
Janna

9 kommentarer:

  1. Alder har intet med manglende ustråling at gøre Janna, det er du et glimrende eksempel på.
    Du har altså en dejlig udstråling.

    SvarSlett
  2. HErlig skrevet Janna.....tror ikke trylleformelen i form av kremer og den slags finnes gitt. Livsstil og gener er vel avgjørende.....
    Tøft dykk i skapet nok en gang:) Jeg sliter på det gamle selv om dagen..man har så det holder:)
    Hold varmen, klem fra havet:)

    SvarSlett
  3. Du er såå fin, så jeg tror det er mange som misunner din mann hans kone!!!
    Jeg er jo såå mye eldre enn deg, så har vært gjennom alle tanker, men har kommet til at jeg må gi rynkene et ansikt:O)...men skal innrømme jeg er lite glad i de som nå har kommet i kinnene i tillegg!!!
    Jeg likte så godt det antrekket med jeans og blomstret jakke, råtøft!
    ..og enig med deg, den reklamen er irriterende!!
    Nyt dagene mot helg, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Vi har alle vært gjennom slike tanker,men du er da så fin.

    SvarSlett
  5. Du er kjempetøff i dine nye og litt mindre nye klær. Bare et spørsmål: er dette klær som du har brukt hele tiden, eller har de hengt i skapet, og kommet til heder og verdighet etter at du begynte med lavkarbokosthold? Har nemlig selv flotte bukser og dressjakker hengende som ikke passer, men de er nå der med tanke på den slankinga mi som alltid er på planen, men liksom ikke kommer ordentlig i gang....:)

    Hilde

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hilde. Takk for hyggelige ord! Mange av de nyere klærne har jeg brukt hele tiden, de eldre har vært nedpakket i årevis: ikke fordi jeg ikke har passet dem, men fordi de bare har vært hengt bort/pakket bort. Har gått ned noen få kilo på lavkarbokostholdet - de jeg ønsket å gå ned, og da kom jeg inn i yndlingsdongeribuksa igjen :-) og vekta står nå stille, har stabilisert seg, men det er helt i orden, jeg trenger ikke gå ned mer. Men jeg trives så godt med dette kostholdet, og har funnet ut at det passer meg svæt godt. Spiser ikke mengde rmed fett/ smør, men bruker det der det er naturlig i matlaginga, dvs. hver dag. Så det har blitt en livsstil, som jeg/vi ikke lenger tenker på, vi slanker oss ikke, og spiser mørk sjokolade hver dag, fløte i teen, sauser osv. Holder oss helt unna potet, vanlig brød, ris, pasta, mel!

      Gjenbruken av klærne dreier seg mest om det at det er morro å netoop gjøre det: gjenbruke helt greie plagg, mange av dem brukt bare et par ganger og knapt nok det; selv om det er både10 og 20 år gamle. Har masse klær, og da er det litt unødvendig å drive på å kjøpe nytt hele tiden - trenger jo ikke det, jeg er ikke avhengig av nyeste mote i det hele tatt. Det har gått sport i dette opplegget mitt, og jeg synes det er kjempemorro å å se hvor lenge jeg kan drive på uten å kjøpe ett eneste, nytt klesplagg! :-)

      Takk for at du tittet innom.
      Mvh
      Janna

      Slett
  6. Heia! Er så artig å stikke innom og lese.. Jeg får også fnatt av slike målretta reklamer- bare det at siden jeg er i starten av trettiårene og blogger ganske åpent om det å være tjukk- så bombarderer facebook meg med slanketriks. Og jeg rapporterer som støtende stort sett hver gang. Før eller siden må de da ta hintet...

    SvarSlett
  7. Hei igjen,

    Tusen takk for hyggelig svar. Du ser virkelig flott ut, og det at vekta har stabilisert seg er vel et tegn på atdet er der skal du være. Jeg har heller ikke mange kiloer jeg helst ville bli kvitt, og en periode jeg spiste lavkarbo forsvant de ganske så lett. I tillegg følte jeg meg i veldig god form, har ingen spesille plager, men følte meg bare så pigg og opplagt. Nå er det nok sukkeret som har sneket kiloene tilbake, og må bare ta meg "på tak" og redusere kraftig på det, for ellers følger jeg mange av grunnprinsippene med lavkarbo (ikke fettfråtsing). Og da blir jo bonusen min også at yndlingsdongerien passer igjen :)
    Ønsker deg ei riktig fin helg!

    Hilde

    SvarSlett
  8. Vi påvirkes enormt av reklamen, i nesten alt som angår livene våre.
    Ett ekesmpel er kjemikalieindustrien som tjener fett på oss, ja enkelte mener vi går rundt som tikkende bomber...Her må vi selv ta ansvar å være bevisst på alle "må ha" som kanskje er blitt en vane vi ikke tenker over. Er ikke fanatiker, men etter at ungene ble voksne og jeg har "tid til å tenke" er jeg skremt over hvordan vi forvalter oss selv, og jorda vi bor på...
    Hilsen fra ei som gledes over livet og levde år, tross rynker og grått hår :)
    Kos deg i vinterværet, det gjør jeg :))

    SvarSlett