tirsdag 28. september 2010

Ønsker tips om behandling og vedlikehold av benkeplater

På kjøkkenet vårt her i Huset i skogen har vi benkeplater av heltre og granitt.  Vi valgte heltre og granitt av flere grunner: Tre har en varm og levende overflate, og  granitt gir et klassiskt og stilrent uttrykk. Heltre er også slitesterkt, likeså granitt, som blant annet har stor motstandsdyktighet mot riper og slitasje, og har veldig lite vedlikeholdsbehov. 

Benkeplata i "baren".
Platen vil få en mørkere lød når den blir oljet.

Samme som ovenfor.

Øya.

Våre benkeplater er kjempevakre å se på, men jeg har forstått at selv om de i utgangspunktet er  slitesterke og at spesielt granittplatene har lite vedlikeholdsbehov, så vil det å holde dem like vakre over tid, kreve kjærlighet og omtanke; dvs. vedlikehold og stell!

Jeg er defor nå på jakt etter tips som kan hjelpe oss å holde våre benkeplater formstabile og fine år etter år!

Jeg har fått med meg at benkeplatene i heltre må behandles med olje minst fire ganger rett etter at de er oppført, og ellers med olje og/ eller voks tre-fire ganger årlig for å hindre uttørking. Hva slags olje er best? Hva slags funksjon har voks i samspill med olje...? Betydning utseendemessig?

Vi har heltre benkeplater også rundt den ene vasken: Hva med ekstra beskyttelse der? Eventuelt hvilken ekstra beskyttelse?

Granittplatene krever også en viss regelmessig pleie. Jeg har lest at det kan være en fordel å mette steinen med naturlige fettstoffer ved montering, for slik å gjøre platen mer motstandsdyktig mot f.eks. flekker. Hva slags naturlige fettstoffer er det her snakk om?Jeg har også lest om at porene i steinplaten kan forsegles med et oljebasert impregneringsmiddel for steinmaterialer. Dette skal hindre smuss og annen forurensning å trekke inn i steinen. Hva slags middel er best her?

Er det noen der ute i Blogglandia som har erfariger med det jeg her snakker om, og som har lyst til å komme med tips og innspill om hvordan vi nå bør gå fram for å gi våre benkeplater en best mulig start på et forhåpentligvis langt - og vakkert - liv i vår kjøkkentjeneste! :-)???

Ha en fiiin tirsdag!
Mvh

Janna

15 kommentarer:

  1. Vi har dessverre ingen tips, men synes det så kjempefint ut:)

    Klem:)

    SvarSlett
  2. Nydelig materialer:DDDD Vi hadde en stund redwood som benkeplater, og de ble satt inn etter båtoppussingsmetoden. Kan trebåter bli motstanddyktige, så kan benkeplater også. Sjekk i en god og gammel maleforetning, eller folk som har trebåter:DDDD

    SvarSlett
  3. Til Hjertedama: Det har du helt rett i. Takk for tipset :-)
    Janna

    SvarSlett
  4. Jeg har en venninne som fikk seg nytt kjøkken og hun ble anbefalt av kjøkkenprodusenten å bruke vanlig matolje. Dette har hun brukt flere ganger nå og er kjempefornøyd :)

    Nydelig kjøkken du har !!
    Klem,Kari

    SvarSlett
  5. Hei...
    Når det gjelder granittplaten vil jeg anbefale deg Steinfix, eller gulvdoktoren sine produkter. Bare søk på de på nett så finner du mer informasjon om produktene deres og hvilke som passer best.
    Når det gjelder olje/voks til treverk så finnes det mange muligheter ut i fra hvilke resultat du ønsker. Olje som danner film, som da får en blank overflate, eller olje som kun skal trekke ned i treverket og da får en matt/silkematt finish. Fortsettelse i neste komentar...

    SvarSlett
  6. Du kan få olje med fargepigmenter, nøytrale, billige, dyre osv. Lettere for meg å gi deg svar der hvis jeg vet hvilket resultat du ønsker.
    Voks er bare en beskyttende hinne som gjør at oljebehandlingen holder seg lenger, gitt at du bruker voks like flittig som vaskekluten. Voksen vasker du nemlig av litt etter litt hver gang du vasker. Er du hyppig ute med vaskekluten så må du vokse oftere, men voksing er en mye mindre omstendelig prosess enn oljing er så det er å anbefale hvis du skal ha et matt utseende på benkeplaten. Fortsetter i neste kommentar...

    SvarSlett
  7. Enkleste olje jeg vil anbefale deg er vaselinolje, den er fargeløs og smakløs og kan brukes på alt tre som kommer i kontakt med mat.
    Den beste oljen med silkematt finnish er Liberon sin Finishing oil, helt super, den er også nøytral, så topper du den med Liberon sin Bivoks. Alle disse produktene får du i en malerforretning. Vil du lese mer om Liberonproduktene så gå inn på www.alanor.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg svarer en temmelig gammel tråd nå, men jeg kom inn i kommentarfeltet her etter å ha googlet litt og jeg reagerte på ditt forslag om å bruke Liberon sin bivoks over Finishing Oil. Dette er stikk i strid med Liberons egen anbefaling - da Bivoksen ikke gir god beskyttelse mot vannsøl og varme.
      Det er mulig Liberons retningslinjer har endret seg på 10 år, anbefaler derfor de som kjøper produktene å lese på boksen for å få til enhver tid oppdatert informasjon.

      Kilde: https://alanor.no/Produkter/52/Bivoks.aspx (NB! Er ikke egnet på overflater med med vannsøl, som på kjøkken og bad) samt bruksanvisning på produktet, der henviser de til å bruke Finishing oil som toppstrøk over voksen.

      Mvh
      En som jobber i fargehandel men ønsker å være anonym.

      Slett
  8. Dette ble mange komentarer, men det krever litt mer forklaring enn en par kjappe linjer. Håper dette hjelper deg...skulle du ønske en annen finish enn jeg har svart deg på når det gjelder benkeplatene i tre, så bare legg igjen en komentar på min blogg så skal du få mer info av meg.
    Forresten så har kjøkkenet ditt bare blitt kjempelekkert... Mvh Fru Syversen

    SvarSlett
  9. Fru Syversen: Tusen takk for kjempeinformativ og opplysende kommentar. Setter veldig stor pris på at du tok deg tid til å gi meg så utfyllende opplysninger; akkurat slikt jeg er ute etter å finne ut av.

    Vi ønsker ikke et blankt utseende, så Liberon sine produkter høres ut til å være det rette for oss :-)

    Så igjen; tusen takk!

    Mvh
    Janna

    SvarSlett
  10. Så koselig tilbakemelding både her og på min blogg, det setter jeg stor pris på...
    Jeg har tidligere både jobbet som maler og i malerforretning...så selv om jeg i dag jobber med blomster så har jeg fortsatt stor interesse for maling og overflatebehandling, maler en del på fritiden hjemme og for familie og noe jeg savner mest med min tidligere jobb er jo nettopp å kunne gi folk skikkelig svar og hjelp til å finne det riktige produkt ut fra hva de ønsker. For det er så mange muligheter... :))

    SvarSlett
  11. Ikke bruk matoljer. De harskner, og det lukter vondt. Liberon brukte jeg i forrige huset og var veldig fornøyd. Jeg har jeg brukt IKEA sin. Kanskje er det like mye påføringen/arbeidet som gjør forskjellen. Jeg legger merke til at der benken virkelig var glattpusset; lenge med 180, og oljen ble fåført vått i vått i flere lag og tilslutt ble polert varm - så er trert flottest og tåler mest. Våre benker er i bjørk.

    SvarSlett
  12. Bestemors hage: Tusen takk til deg òg, jeg har fått masse nyttig informasjon, og gleder meg til å sette i gang arbeidet med platene.

    Mvh
    Janna

    SvarSlett
  13. Hei ;)

    Vi bruker gulvolje på våre benkeplater, med trepleie på en gang i blant, og de har nå holdt seg i to år uten vedlikehold , har flere tips ang dette inne hos meg under "kjøkken".

    SvarSlett
  14. Hei.
    Så nydelig kjøkken. Jeg har også hørt det med matolje for å "bevare" benkplater.
    Men ser du har fått mange forslag her, så da finner du helt sikkert ut av det.
    Lykke til ihvertfall :)
    Klem fra Kari

    SvarSlett