mandag 2. januar 2012

Å våge å leve

Jeg leser en bok for tiden som gjør inntrykk, som får meg til å tenke... Blant annet på dette med at mange av oss har det så travelt med å overleve en ultrahektisk hverdag - vi gjør alt vi skal gjøre og gjerne enda litt til -  vi glemmer ofte å "leve"... 
Jeg tenker mens jeg leser at vi alle kunne trenge å bli minnet på å "leve" mer: Slappe mere av, være mere frimodige- kanskje mere enfoldige... Vi må ta flere sjanser, ha flere opplevelser, bestige færre fjell, spise mere is! Vi må samle på øyeblikkene, ikke leve med så stor bekymring for morgendagen. 

Men for å" leve" mer må vi kanskje våge å reise med mindre bagasje... Og vi kan vel alle trenge å danse mere, lese mere, ligge mere stille, kjøre mere karusell... Vi trenger vel ikke alltid å planlegge fremtiden så nøye, være så "flinke" hele tiden... La oss nyte å være der vi er; sammen med de gode øyeblikkene, være dem vi er, ikke slik vi tror andre vil vi skal være. La oss være til stede - i det livet vi lever. 

Ha en fin dag videre. Tenn et lys... Sett døren på klem... Våg å drømme... 
Mvh
Janna

10 kommentarer:

  1. Kunne ikke vært mer enig Janna. Dette er noe jeg virkelig "brenner" for. Vi har fått utdelt et liv hver.Jeg ønsker å leve dette livet.Samle opplevelser og minner istede for eiendeler og ting, ha tid til å ikke gjøre noen ting....Ta vare på oss selv og de rundt oss.Alle har det så travelt for det er alltid noe som skal rekkes..........Ingen har lenger tid til å stikke innom for en kaffekopp,man må invitere.........Ønsker deg og dine et flott år med mange flotte opplevelser........Klem Trude

    SvarSlett
  2. Mange kloke ord,så enig. :)
    Godt nytt år til deg.
    Klem M

    SvarSlett
  3. Hei Janna!

    Gode ord...bare at de kommer ut i gjerning...
    Det er noe av mine tanker, ikke bare at det er et nytt år, men heller en leveregel.
    Mitt ønske er å være en iherdig samler på gode opplevelser og ikke minst være et godt medmenneske for de som står meg nær..og de som kanskje blir meg nær.

    Ønske deg og dine et opplevelses- og minnerikt år som gir gode historiske tilbakeblikk når 2013 starte.

    KLem fra Anne

    SvarSlett
  4. For et flott innlegg og jeg tror nok de fleste er hjertens enig med deg. Dessverre har de fleste av oss vanskelig for å sette tingene og levemåten ut i livet og det forblir som oftest bare med gode tanker og intensjoner.

    Ønsker deg en nydelig og avslappende god dag.

    SvarSlett
  5. Da jeg ble alvorlig syk for femten år siden. Gikk det opp for meg at jeg har egentlig bare NÅ. Jeg slapper nok mer av enn de fleste,prøver å lage livet mitt nå verdifullt..
    Takk for fint innlegg!

    SvarSlett
  6. Nydelig innlegg....og vi alle burde leve mye mere etter akkurat dette.....
    Klem til deg:)

    SvarSlett
  7. Du har så evig ret! Jeg tror bestemt, at man bliver mere lykkelig, hvis man giver sig tid til de små ting - de væsentlige ting - og rejser med mindre bagage, som du siger... :-)

    SvarSlett
  8. Så fine og sanne ord, Janna! De tar jeg med meg inn i det nye året! Skal gjemme dem i hjertet og prøve å "leve" mer - en trenger en påminnelse av og til og de er du så flink til å gi;o))
    Tusen takk for koselige kommentarer gjennom 2011. De varmer;o)
    Ønsker deg et flott 2012 og gleder meg til å følge deg videre dette året;o)

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  9. Et vidunderligt indlæg Janna, hvor du bare rammer noget her, jeg hæfter mig specielt ved at vi skal være den vi er, ja, ja, ja, det er så rigtigt, vi skal leve op til vores egne forventninger, ikke andres, tage flere chancer, leve livet, lytte til vores følelser og følge dem, herligt.
    I kærlige tanker, god Mandag aften.

    SvarSlett
  10. Hei! Fant bloggen din på NIB, leste meg nedover igjennom dine fine innlegg og merket meg spesielt dette innlegget. Så fint! I dag skal jeg sette døren på gløtt:-) Hilsen fra Elin

    SvarSlett