onsdag 4. januar 2012

Hverdagstilfredshet, tilfredshet i hverdagen, tilfreds hver dag...

Jula er over, og det kjennes godt å være tilbake i hverdagen. Julebobla er et flott sted å være; en stund, men det er hverdagene jeg liker best. Jeg dyrker rett og slett den gode hverdagen, det er den som gjør meg godt, den som inspirerer og gjør meg tilfreds.
Essensen i en god hverdag for meg er glede, kjærlighet, latter... Så banalt, men så essensielt! Alt dette opplever jeg i mange ting: i mitt arbeid, sammen med min kjære, sammen med mine barn, barnebarnet... over et godt måltid, en måneskinnsnatt i skogen, nyfødte valper...Og det handler for meg om en indre bevissthet, en innstilling til hva jeg kan være for meg selv, men enda viktigere: hva kan jeg være for andre.

Det handler også om å få leve ut min lengsel etter hva jeg virkelig kan og vil, om å utvikle og kultivere det som gjør meg til et bedre menneske, en bedre utgave av meg selv; mer lykkelig, inspirert og tilfreds. 

Og jeg tror at livskraft, tilfredshet, å leve livsbejaende, er et valg man gjør, en viljeshandling som man må bekrefte for seg selv, ofte, hver dag. Det er ikke sikkert man vil leve smertefritt på den måten, men det kan være en nøkkel til å leve mer i takt med en selv og sine ønsker.

Store sjeler har viljer; svake har bare ønsker. 
 Kinesisk ordtak

Ha en flott onsdag!
Mvh
Janna

6 kommentarer:

  1. Hvilket vidunderligt indlæg Janna, det er bare essensen af personlig udvikling dette indlæg rummer, dejligt følsomt, stærkt og bekræftende.
    I kærlige tanker, god Onsdag.

    SvarSlett
  2. Jeg er enig Janna. At være lykkelig (det meste af tiden) er også et valg. At vælge det gode liv, den gode hverdag, som du beskriver det. Og hvis man træffer det valg, så kræver det måske også nogle konsekvenser. Man er nødt til at spørge sig selv, om man virkelig er tilfreds og hvis man ikke er, hvordan man kunne blive det.

    Jeg har for længst besluttet at min hverdag skal være fuld af glæde og tilfredshed. Og når man forsøger at leve et liv, hvor man følger hjertet, autentisk og tro mod sig selv og sine værdier, så kommer det mere og mere. Hverdagen bliver ikke bare en togrejse, der skal overståes, før man kan nå til station weekend.

    Dejligt indlæg. Jeg ønsker dig en fin onsdag. Klem.

    PS Måske har du lyst at fortælle mere om hunde og hvalpe på et tidspunkt? ;)

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig. Lykke for meg kan nettopp være å stryke skjorter - fordi jeg er så heldig å ha et praktisk og flott vaskerom.

    Vi kunne ikke kjøpt denne gården uten at jeg hadde hatt en positiv vilje. Det er den som gir meg arbeidskraft. I den sammenhengen er jeg også klar over at jeg kan legge inn 3 ganger så mange arbeidstimer her som mannen kan. Så nå blir det ikke lengre konflikter om det.

    SvarSlett
  4. Veldig godt skrevet.....og som jeg har skrevet tidligere; vi er heldig som liker hverdagen best:)
    Klem til deg:)

    SvarSlett
  5. Å ha en hverdag man trives i er direkte livsviktig, for det er hverdager det er mest av;) For meg er humor og latter et must!..og så må man passe på og omgi seg med positive mennesker..det finnes de som dyrker det negative, ikke godt for noen;)
    Nyt ettermiddagen, klemmings;)

    SvarSlett
  6. Dette ble jeg virkelig inspirert av å lese, Janne! Så enkelt og så sant kan livet være. :D Ønsker deg en deilig ettermiddag videre! Klem fra Eva Annie

    SvarSlett