tirsdag 22. februar 2011

Galleriet: Arbeidsrom, bibliotek og musikk- og TV-stue

Et av favorittrommene her i huset, er Galleriet. Spesielt ungdommene som er innom liker å sitte her oppe: se film, høre musikk eller bare sitte og prate... Det er et rom som oppleves som innbydende og trivelig, luftig og åpent.

 Her har vi møblert med to store Howardsofaer, her er mange meter med custom-made reoler for oppbevaring av bøker, TV, musikkanlegg etc., og her finnes et stort og godt skrivebord med plass til to; min kjære og jeg sitter ofte sammen og arbeider; vi er lærere begge to, og jobber på den samme skolen, så her sitter vi og blant annet retter bunkevis med stiler.

For flere bilder av trappa og galleriet, trykk her

Trappa opp til galleriet, spesiallaget av Solli Trapp på Senja.

Galleriet...

Arbeidsplassen med plass til to. Koselig å sitte her og blogge på morgenkvisten.

Meter på meter med bøker...
 Reolene har jeg tegnet og designet, og de er laget av Finnsnes Interiør og Møbler AS

... og noen gamle LP-er...

... noen CD-er...

... flere bøker...

... og en stor og  koselig sofagruppe bestående av to Howardsofaer, to småbord i solid eik, et salongbord, og to lamper. Mange, myke puter, et deilig skinn av villsau, kjøpt på Kronebutikken i Sørkjosen gjør dette til et yndet tilholdssted for både oss gamle og de unge i huset. 

Litteratur... kilde til kunnskap, glede, latter, tårer, avslappning...
 Må ha det, bare må ha det... ;-) 

Og enda flere bøker. Her er mange, gamle skatter. Jeg beynte å lese min mors og fars bøker da jeg var i ti-.arsaldere, leste alt jeg kom over av bøker hjemme, og brukte ellers skolebiblioteket flittig. Begynte å kjøpe og samle egne bøker da jeg var 18, og har siden bare fortsatt... 
Antikvariater... Oh, joy!

             Mors gamle lampe passer kjempegodt inn i stilen her i huset.

Utsikten fra galleriet mot sør, opp dalen.

Det vi nå er på jakt etter er et par gode stoler til å ha her oppe, likeså en stor pall av et eller annet slag. 

Ser forøvrig at den rustikke, naturbaserte trenden er i ferd med å bre mer og mer om seg. Treverk og tømmer er trendy som aldri før, sammen med andre naturlige materialer som kurv, lær og skinn. De slitte overflatene som vi har sett så lenge, vil nok fortsette å være populære en stund til, men trenden for interiør er nå mer naturlige materialer og roligere farger.

Da vi startet arbeidet med Huset i skogen, visste vi hvordan vi ville ha det fra første stund: Ingen glatte, sterile blanke flater, ikke hvite møbler eller vegger... Vi ville ha lune og koselige farger i kombinasjon med naturlige materialer som mørkt treverk, en rustikk stil med gammelt og nytt i en salig (?) blanding! Men samtidig ønsket vi at helhetsuttrykket skulle bli litt elegant og sofistikert.

Vi hadde bestemt at vi skulle ha beisede vegger i vårt nye hus, men for et par år siden var det umulig å få tak i et fargekart med beisprøver. Til slutt fant vi noen gamle fargeprøver liggende og slenge i et hjørne på vår lokale byggevarebutikk. Da jeg forleden var innom denne butikken for å kjøpe maling til "lillegangen" - inngangen - fant jeg et kjempefint, helt nytt fargekart! For interiørbeis! Typisk! Fargene i det nye kartet er inspirert av naturens egne, og har navn som drivved, fjæra, shabby, patina, hvitkalket, mokka og kullsort.

Den fargen vi har brukt, og som vi valgte ut i fra disse kjempegamle beisprøvene, er også å finne på det nye fargekartet til Jotun! Man kan også beise med Tyrilin InteriørbeisKlikk deg inn og se og ƒå inspirasjon.
Men vet dere hva:
Selv om vi hadde hatt tilgang til disse fargekartene for to år siden, ville vi ikke ha valgt noen annen farge
Så da så...;-))

Håper noen fant litt inspirasjon her...
Ha en fin tirsdag.
Mvh
Janna

10 kommentarer:

  1. Hei
    Så artig å se på bildene at dagene er lengre og lysere! Nydelig galleri og så stor plass. Trivelig.
    Ha en god dag.
    Mvh Åslaug

    SvarSlett
  2. Heisann:)

    Vet du at det er så alldeles nydelig hos dere altså...jeg blir helt matt jeg:)
    Skjønner godt at både ungene og dere tives der ja:)

    Ønsker deg en finfin dag:)

    Klemmer Ea

    SvarSlett
  3. Så ufattelig flott! Liker godt at du har designet en del selv. Utrolig flott!! Her kunne jeg flyttet rett inn! Vil følge deg jeg:)

    SvarSlett
  4. Rålekkert og utrolig koselig!! Det er å avstemt i farger og interiør at det er en fryd for øyet.
    Jeg kunne ikke ha hatt det i min lille hytte ved sjøen, så her hvitmales det:)
    Likte bokhyllene dine, de så virkelig skreddersydde ut. Ser vi er i samme bransje;)
    Ha en flott dag videre, her skinner sola, så nå skal jeg ut å gå mellom malingsstrøkene;)
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  5. Hei:) Har vel sagt det før: Lekkert og gjennomført...samt spennende:)

    Ha en fortsatt fin fin dag:)

    SvarSlett
  6. For et herlig rom :-) Skjønner godt at alle trives der oppe - det ville nok jeg også gjort :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  7. Så utrolig flott det har blitt! Herlig å ha et slikt rom. :) Liker så godt farvetonene du har valgt i huset. Selv om huset og rommene er store virker det lunt og hyggelig.

    PS! Leste dine innlegg om livet og hvilke valg man selv må ta. Ville bare si at det var fine ord du kom med.

    Ønsker deg en deilig kveld, Janna!

    AW :)

    SvarSlett
  8. KOs og avslappende bilder. Får lysy på et glass vin å bare sitte godt plantert i enn av sofene å TENKE!!

    Klem Anna

    SvarSlett
  9. For et hus dere har! Galleriet hadde jeg bodd på! Masse bøker. Elsker bøker. Kjempefint med reoler langs sidene. Plass til masse!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  10. Ser du har et nytt innlegg klart, men får ikke opp det...

    SvarSlett