søndag 20. februar 2011

Takk!

Jeg vil i dag få lov til å takke alle dem som kom med så fantastisk gode, omtenksomme og snille tilbakemeldinger på mitt innlegg om valg og verdier i tilværelsen, både her på bloggen og i form av meldinger og kommentarer på Facebook. Alle dere fortjener en stor blomsterbukett av de vakreste roser. 



Det var så godt for meg å lese, og så godt å oppleve den mobilisering av støtte og omsorg en slik sak kan avstedkomme: det viser at dette er et tema mange - av ulike grunner - er opptatte av.

Mange av kommentarene gikk på det at jeg bare måtte velge å overse smålighet og nedrig misunnelse, velge bort Janteloven, velge å se de positive tingene. Jeg tror at dette er gode råd - og igjen er det snakk om valg: Vi kan - til en viss grad i alle fall - kanskje også velge å være lykkelige, glade, triste, leie...? 

Hele livet er stort sett et resultat av de valgene vi gjør - kontinuerlig! Vi velger livsstil, levemåte, vi velger mellom verdier, velger venner, miljø, utdanning, yrke ... Vi velger oss kanskje også glede eller sorg...?

Alle disse valgene gjør vi med bakgrunn i de verdiene som er viktige for oss. Alle har vi en bagasje med oss på livsreisen, og en del av den bagasjen er de verdier som gjør at vi velger som vi gjør. De fleste reflekterer ikke bevisst over hvilket verdigrunnlag de lever etter, men ved å nettopp bevisstgjøre seg det, vil man kanskje lettere kunne ta de riktige valgene for seg selv. 

Ethvert menneske vet selv best hvordan det skal leve sitt liv. Man vet innerst inne hva man trenger for å leve i pakt med seg selv, og hva som er riktig for en. Det kan være perioder i livet hvor man ikke ser dette så klart, men ved å bli bevisst på egne behov,  hva som skal til for å ha et godt liv, og i størst mulig grad prøve å leve i pakt med det - selvfølgelig uten at det går på bekostning av andre mennesker - vel, noen ganger er man kanskje nødt til å tråkke på noen tær - ja, så har man større forutsetning for å leve et lykkelig liv - med alle sine opp- og nedturer - for disse er uvegerlig en del av livet. 

Meningen med livet er enkel: å leve det mest mulig! Lykkeligst mulig... Hva som gjør en lykkelig, vel, det er det opptil hver enkelt å finne ut. Alt for mange strever og kjemper i eget liv, jeg synes at vi bare skal gi litt faen og glede oss over det vi har, den vi er. Det er lett å finne- og fokusere på elendighet: i eget liv, i verden. Men hvorfor ikke fokusere på glede... positivitet... i stedet...? Og jeg tror at spiren til glede finner man i seg selv.

Jeg vil avslutte dette med disse kloke ordene:

When I was 5 years old, my mother always told me that happiness was the key to life. When I went to school, they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down ‘happy’. They told me I didn’t understand the assignment, and I told them they didn’t understand life.
John Lennon

Ha en god søndag, kjære venner!
Stor klem fra meg.
Janna

5 kommentarer:

  1. Hei på deg :o) Tusen takk for den flotte buketten du deler med oss :) Er så enig med deg, tenk positivt, gjør noe positivt, vær positiv og ikke bry dæ om det negative el de som er misunnelige... Flott søndagsettermiddag ønskes dæ og dine :) Varm klæm fra Tone-Lise :)

    SvarSlett
  2. Janna, det dér Lennon citat. Det giver mig kuldegysning. For det svar gav jeg engang - helt spontant og som ganske ung. Forkert fik jeg at vide. Jeg elsker Lennon! Og han havde helt ret. Ligesom jeg havde det! :))

    Er enig med dig i, at man inderst inde godt ved, hvordan man får et fint liv og kan leve i pagt med sig selv. Men det kræver at man tør lytte. Jeg har også skrevet et lille indlæg om "det" i dag. Og så har jeg i øvrigt lige blogget lidt om huset. Det ville du jo gerne se. Træd indenfor! :)

    Klem og go' søndag

    SvarSlett
  3. Så sant, så sant, og Lennons sitat sier ikke så rent lite.
    Det er så viktig å fokusere på det positive, ikke alltid like enkelt, men klarer man det, så tror jeg nedturene blir noe man vokser på, istedet for at de graver en ned.
    Ha en koselig kveld i nord, og klem fra meg som har lagt ned malerkosten for idag;)

    SvarSlett
  4. Heisan
    Håper det fortsatt blir mulighet til å se bloggen din ja , den er jo en av de fineste av alle .
    Misunnelsen er desverre en trasig "lidelse " som er vanskelig å finne behandling for .
    Den gir seg til syne på mange vis .
    Gjør som jeg fikk råd om, døp om jante loven til jenteloven og si: jeg kan jeg vil osv:):)
    Du har ihvetfall en nydelig blogg som er så flott å se innom :)

    SvarSlett
  5. Meget godt skrevet Janna:) Og mye sitter mellom ørene på hvordan man ønsker å ha det. Faktisk det meste:) Velger man å se det positive og riste av seg det som ikke er fullt så positivt, kommer man langt. Også helsemessig....jeg har selv lest endel om dette i forbindelse med røykeslutt.
    Tankens kraft!!!! Den er kraftfull!!
    Vi blir ikke bare det vi spiser..vi blir også det vi tenker....
    Klemmings fra meg:)

    SvarSlett