søndag 6. februar 2011

Fransk løksuppe...

Klassikeren som varmer og smaker ekstra godt når det som nå er kaldt og hustrig i været. Den har få, men gode ingredienser, og serveres på restauranter over hele verden. Nå også her i Huset i skogen.



Det er leeeenge siden sist jeg laget frans løksuppe; veeeeldig populær på 80-tallet, men dette er i tillegg til at den er god, kanskje den enkleste og rimeligste retten du kan servere din familie eller gjester, så den fortjener å komme på bordet igjen.



De fleste oppskrifter på fransk løksuppe sier at man skal steke løken på middels til sterk varme i ca. 10-15 minutter, og så helle over buljongeller kraft. Jeg liker imidlertid å blanchere løken på lav varme over lang tid, gjerne opptil to timer eller mer, da blir den tilnærmet karamellisert, og det framkommer en deilig rik og kompleks smak.



Dette høres veldig arbeidskrevende ut, men det er det ikke; tidkrevende tilberedning ja, men selve arbeidet tar bare ca 10 min, den tiden det tar å kutte løkene. Resten av tiden står suppen og putrer på svak varme i en gryte og godgjør seg. I mellomtiden rydder du kjøkkenet, blogger..., og stikker bortom gryta med ca. 15 minutters mellomrom for å røre litt. Etter et par timer har du en deilig løksuppe å varme deg på en blåsende og kald februardag:-)



Ingredienser til fransk løksuppe:

8-10 stk løk, gjerne forskjellige typer
2-3 ts timian, tørket eller en kvist frisk timian
2 -3 ss smør
ca 1,5 l kraftig kjøttkraft/buljong
ca 2 dl hvitvin
2-3 stk laurbærblad
ca 1 ts salt
litt sukker
0,5 ts malt pepper
4 loffskiver
4 dl revet ost. Best er det med en vellagret type.
Jeg foretrekker helst en fransk gruyereost, men den er det vanskelig å få tak i her vi bor, så da duger det godt med en blanding av parmesan og vellagret jarlsberg.

Slik gjør du:

Rens og del løken i to og skjær tynne skiver. Varm smør/olje i en stor kjele. Tilsett løken og la den surre på svak varme under omrøring et par timer. Tilsett hvitløk og timian mot slutten. Tilsett så kraft og vin. Kok opp og la suppen trekke 30 min (hvis du føler at du trenger å jevne suppen, gjør du det med hvetemel). Smak til med salt og pepper.

Rist loffen/brødet. Bruk gjerne pepperkakeformer til å stanse ut forskjellige figurer av brødet/loffen . Fordel suppen i ovnssikre porsjonsskåler, legg loffskivene over og dryss over rikelig med ost. Gratineres i stekeovn på 250 °C i 8-10 minutter, til osten er blitt gyllen.



Til løksuppen til lunsj i går serverte jeg - foruten godt brød og smør - sherry. Har sherry igjen etter jul, og sherry og løksuppe er en utmerket match. Sherry er nemlig en svært allsidig og undervurdert drikke og kan med klar fordel innta plassen som drikkefølge der andre viner må gi tapt.








Jeg pyntet bordet med noen kremhvite roser som begynte å bli preget av tidens tann; jeg fikk dem i gave for over én uke siden, men jeg synes n
esten de er vakrere nå som de har fått et litt rustikt preg over seg ;.-) Litt som oss gamle damer og årgangsvin: vi blir bare bedre med alderen! 
(jaaa-ah, man må jo bare prøve å se det positive som best man kan!)

Ha en fin søndag videre, mine venner.

Mvh
Janna

10 kommentarer:

  1. Den ser deilig ut! Jeg har prøvet Hellstrøms variant av løksuppe noen ganger og den er også veldig god. Og så er løk veldig sunt, det er en av de grønnsakene som inneholder et effektivt stoff mot kreft!

    SvarSlett
  2. Det er nemlig en klassisker. Fransk løgsuppe! Og nu sender du mig en tur til Skotland, for min flatmate Alison lavede ofte løgsuppe til os. Jeg kan dufte den, når jeg ser dine smukke billeder. Der er noget med mine sanser i disse dage. De arbejder på højtryk! ;)

    Citronmåne. Ja, det er i grunden et poetisk navn, men kagen i sig selv mangler i høj grad poesi. Nu glæder jeg til at høre, om du får bagt en citronmåne med poetisk glasur. For hvis nogen kan, så er det da dig! :)

    Og ja da. Kvinder og årgangsvin. Bedre med alderen. Absolut!

    Klem.

    SvarSlett
  3. Åh!Det fristet gitt!;) Løksuppe er jo så utrolig godt!:) Flotte bilder har du også!

    Godt mulig det blir løksuppe i huset her en av de nærmeste dagene merker jeg;)*smiler*

    Ønsker deg en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
  4. Mmm deilig løksuppe, så godt da gitt!! ;)
    Nydelige bilder, frister virkelig!!
    Takk for oppskrift, snillt av deg å dele ;))
    ikte rosebildene dine, så harmonisk!
    Ha en koselig kveld og en ny flott uke!!
    Klemmer, Anki

    SvarSlett
  5. Ser deilig ut, Attans bare at jeg slurpet i meg all sherry forrige helg...Polet, here I come!

    Kjempe tips med løksuppe ;o)=

    Klem Anna

    SvarSlett
  6. Sherry og gamle damer er vel hånd i hanske:))) Jeg liker sherry og er i min beste alder, hehe:)
    Elsker løk...så tror jeg må driste meg på denne suppa....det må vel gå bra!!
    Snart natt her, sov godt, klem fra meg:)

    SvarSlett
  7. Namnamnam, er så fantastisk godt med denne suppern :)
    FLotte bilder du legger ut!
    Ha en super søndagskveld
    *Siv*

    SvarSlett
  8. Denne oppskriften skal jeg så helt klart prøve ut - er jo så utrolig godt med fransk løksuppe i disse kalde tider. Med ønsker om en fortsatt deilig helg!
    Klem fra Tone

    SvarSlett
  9. Hadde kylling oppi mot slutten for å få litt mer mat i suppa. Den var overraskende god ��

    SvarSlett
  10. Laget denne nå, og det er uten tvil den beste løksuppa jeg noen gang har smakt. Brukte kyllingkraft som jeg hadde i fryseren, og stekte løken med litt honning, utenom det så fulgte jeg din oppskrift. :-) Tusen takk!

    SvarSlett