onsdag 7. mars 2012

Ovnsbakt ratatouille

Ratatouille er noe av det beste jeg vet. Enkelt, godt, og med rene råvarer i, er dette en rett som vi ofte tyr til her i huset- gjerne på dager som i dag når vi egentlig ikke har "noe" i huset...

En klassisk ratatouille lages av aubergine, squash, løk, tomater og timian og stekes i panne. Jeg lager en noe annen variant med noen andre ingredienser, og jeg baker den i ovn. Og ratatouille bakt i ovn blir så mye bedre og mer smakfull enn den tradisjonelle stekte, som ofte ender opp som en mosete grøt pga. for mye røring. Bakt i ovn blir ratatouillen nesten søt, med herlige, bakte aromaer, og en deilig tekstur.
Ingredienser, sånn litt på slump:
1 rødløk
1-2 hvitløksfedd
1 rød og/eller gul paprika
Sjampignon
Brokkoli
ca 5 flådde tomater eller en boks hakkede tomater
Noen laubærblad...
Litt friske eller tørkede urter som timian, persille og oregano...
God olivenolje til å steke i
Smør
Salt
Pepper
Balsamicoeddik
Basilikumblader
Fremgangsmåte:
Forvarm ovnen til 180 grader.
Grønnsakene vaskes, renses og kuttes i passende, men litt grove biter. Alt has i en høvelig form, god olivenolje og krydder tilsettes og det hele puttes i stekeovnen. Dekk formen med aluminiumsfolie og bak i ca 45 minutter. Nå vil grønnsakene fortsatt ha fargene inntakte - og det vil være grønnsakssaft i bunnen av formen. 

Fjern aluminiumsformen og bak i enda 30-45 minutter til, men følg med hele tiden. Grønnsakene er ferdig når mesteparten av saftene har fordampet og de har fått en litt mørkere, bakt farge.

Fjern urtekvastene og server - straks eller ved romtemperatur eller når det er kaldt... ratatouillen blir bare bedre av å stå...
 Før servering tilsetter jeg litt balsamicoeddik, samt friske basilikumblader som rives og drysses over. Server ratatouille som tilbehør til stekt fisk, kylling eller kjøtt, eller som en selvstendig rett på en skive ristet brød med et godt dryss med revet parmesan og ev. tynne skiver spekeskinke ved siden av.
Kos på en vanlig tirsdag...

Ha en fin dag
Mvh
Janna

4 kommentarer:

  1. Midt i blinken..Herlig..)) Takk skal du ha..))

    SvarSlett
  2. Hm..denne oppskriften passer helt strålende nå. Jeg har innført en vegetar-dag i uka..og denne kan brukes som vegetar-mat. ( dropper bare skinka)
    :-) takk!

    SvarSlett
  3. Så sunt og godt!! Liker slike retter med mange "blandinger":O)
    Ha en fin kveld, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Hei Janna! Takk for hyggelig hilsen på bloggen min, fantastisk rett du viser her. Tro jeg jammen meg skal prøve meg på den. Ser jo bare nydelig ut:)
    Klem

    SvarSlett