tirsdag 4. oktober 2011

Herlig lavkarbomiddag på en mandag

I går da jeg kom hjem ble jeg gledelig overrasket: min favorittsønn var kommet hjem på besøk. Helt sånn plutselig var alle mine kjære samlet her i Huset i skogen; min eldste, min mellomste og min yngste - ikke ofte det skjer nå for tiden - mitt eneste barnebarn; solstrålen James, og min kjære ektemann. For en koselig ettermiddag og kveld vi hadde. 


Vi lagde en god middag sammen - og det ble relativt sent, spiste ikke før rundt 2000 2030,  men vi kosa oss lenge ved bordet, lo og fortalte historier. Det var så trivelig;  en kjempevitamininnsprøyting for mor og bestemor etter en lang og travel dag på jobben. 


Alle oss her i huset kan virkelig anbefale middagen vi lagde; 
Svinefilet med fløtekokt rosenkål,
laget etter inspirasjon fra Ulrika Davidsons kokebok: Lavkarbo.

Ingredienser:
1 svinefilet eller kyllingfileter
4 sjalottløk
1 japansk hvitløk
smør
300- 400 g fersk rosenkål
1-1,5 ts karri
ca 1/2 l kyllingfond eller buljong
1 pk fløte
ca 200 g bacon
3 ss pinjekjerner 

Slik gjør du:
Stek kjøttet. Jeg synes det er best å brune kjøttet hurtig i ei stekepanne, og så steke det på 160 grader i ca 15 min i stekeovnen, for kyllingfiletene noen min. mer. 


 Skjær baconet i tynne strimler og stek det sammen med pinjekjernene i brunet smør i en annen stekepanne.

Skrell og finhakk løk og hvitløk, og fres det i smør i en stekepanne med høye kanter eller i en annen egnet kjele. Tilsett rosenkålen og fres den også i noen minutter sammen med løken. Bland karri og fløte i fonden/buljongen og hell dette i panna og la det koke inn noen minutter. Tilsett baconet og pinjekjernene i gryten. Server.


I kveld er det fårikål som står på menyen her hos oss.
Ha en flott sentirsdag, dere også.
Mvh
Janna

7 kommentarer:

  1. Det høres dejlig ud, Janna, den opskrift vil jeg prøve også selvom jeg egentlig er på lavkarbo. Jeg er vel nærmere på "medium karbo" med min helt egen balance og røde og brune ris, fuldkornspasta og en sjælden gang kartofler er også at finde i mit kostprogram. Jeg er mere til MUFA-mad, som sikrer at jeg får de gode olier! ;) Men den opskrift ser lækker ud og jeg er gjort af fusion, så jeg tager lidt her og der.

    Det lyder desuden som en utrolig dejlig aften, I havde, hele familien samlet. En stjernestund! :)

    Håber i aften også bliver fin. Klem.

    SvarSlett
  2. ... selvom jeg egentlig IKKE er på lavkarbo, skulle der have stået ...

    SvarSlett
  3. Dette så jo bare nydelig ut! Her står det en omelett med skinke og løk på menyen med salat, ikke så gæli det heller;)
    Kos dokker, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Du er en inspirasjon når det gjelder lavkarbo,alt ser så godt ut hos deg :)

    Hanne=)

    SvarSlett
  5. Dejligt med gode overraskelser og dejlige mennesker omkring een Janna, den ret ser helt vidunderlig ud.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlett
  6. Å så koselig å få huset fullt av alle sine kjære sånn plutselig.
    Maten så herlig ut.
    Har akkurat avsluttet en koselig bursdag her med mange familiemedlemmer.
    Nå er det stearinlys all mass, rødvin i glasset og ro i stuen. Godt.
    God helg fra meg
    Klem
    Randi

    SvarSlett