torsdag 3. mai 2012

Et vårtegn i snøværet...

I følge kalenderen er det forsommer i Norge, men det er ikke mye som minner om vår og sommer her nord hos oss; snøen laver ned, og det eneste som minner om vår og sommer er de digre snøkjerringene som danser vårkåte i lufta i dag!  Men jeg feirer likevel, for i går oppdaget jeg noe i butikken som alltid er et vårtegn for meg, nemlig lysegrønne, sprø og deilig nykålhoder!

Forsommeren er en tid  jeg alltid gleder meg til, ikke minst fordi årets første friske grønnsaker begynner å fylle butikkhyllene, og nå kan virkelig vi matglade fråtse i de lekreste retter av norsk asparges, nypoteter ( for de som spiser karbohydrater) og ikke minst: nykål.

Nykål er i tillegg til å være en undervurdert delikatesse, svært sunn; proppfull av c-vitaminer og med lave karboverdier som den er. 

 Spis den sammen med kokte nypoteter, litt smør eller rømme, god spekeskinke, og en halvliter til; hva er vel mer sommer enn det...?

mens vi venter på sommeren serverer vi noe sommerlig, derfor er dagens rett på Jannas Mat

Ha en fin dag; uansett vær og føreforhold!
Mvh
Janna


4 kommentarer:

  1. Nu kommer våren snart til nord og bliver dér. Det ved jeg bare! ;)

    Og du er tapper og god Janna. Et rigtigt sommermåltid kan nemlig sætte gang i sanserne og bringe sommeren nærmere. Ja, tror faktisk at du tiltrækker den med din gode mad!

    Vi skal have sushi i dag. Og som vejret er, kan den muligvis spises udenfor. Med kold hvidvin. Og det er nok lidt tarveligt at sige det nu, MEN det kommer til jer også. Snart. Klem.

    SvarSlett
  2. Mmmm......nykål er vidunderlig!

    SvarSlett
  3. Ett sikkert vårtegn og en svært undervurdert delikatesse!!
    Og plutselig vet jeg hva jeg skal servere til middag i morgen!!
    Tusen takk for tipset!
    Ønsker deg en fin fin helg!
    Titti-klæmm!!

    SvarSlett
  4. Ååååh, nå ble jeg faktisk sulten av spekeskinke-nykål bildet ditt! Et syn av en tallerken med masse sommerstemning :-) Gleder meg til vi skal prøve ut denne retten i sommer så tusen takk for det gode tipset! Klem Ranveig

    SvarSlett