søndag 22. august 2010

Lysekrona klar!

I morgen skal lysekrona til stua henges opp:-) 
Det gleder vi oss til, så også i morgen blir det en spennende dag.
Jeg har brukt et par timer i dag på å tre prismene på, og nedenfor ser dere resultatet.

Samtidig får dere et lite innblikk i hvordan vi har det her i hytta. Som dere ser er det trehvite tømmervegger og trehvitt gulv. Veggene skal vi etterhvert beise i samme farge som inne i huset, og gulvet må vi også gjøre noe med. Men det blir ikke riktig ennå... :-)

Siste prisme skal festes...

Presisjonsarbeid på høyt nivå! Tunga rett i munnen...
Jeg trædde feil et par ganger, og det var kjedelig å måtte ta ørt-og-førti prismer opp igjen...!!

Taaaraaa!:-)
Ferdig. Hurra!!!
Inne i varmen, etter å ha ligget lagret i bua i over ett halvt år! Nå skal den få lyse opp stua vår med alle sine 12 pærer! Godt vi har dimmer...:-)
Ja, lysekrona er stor, men det er 6-7 meter under taket der den skal henge, så så pass må den være, synes vi.  

Lysekrona kommer fra Lene Bjerre. 

Den er stor og tung; veier ca 20 kg, og min kjære måtte slå inn en stor bolt i en takbjelke her i hytta, som den kunne henge den i mens jeg satte den sammen. Kunne jo ikke risikere at den falt ned... Ellers kan jeg si at dette er en såkalt poselampe i empiretil. Det er en klassisk modell, og vi synes den er kjempefin :-)

Forøvrig ligger min kjære på alle fire oppe på galleriet og vasker gulvet; det skal oljes i dag; første strøket. I morgen smøres nok andre- og siste strøket på, og på tirsdag trooor jeg nok at jeg kommer til å begynne å møblere litt...:-) Vi må vente ennå ei stund på bokhyllene, men det får bare "stå sin prøve" som min mor pleide å si. Vi tar det vi har i mens:-)

Ha en strålende søndag videre :-)

Mvh
Janna

6 kommentarer:

  1. Wow Janna, kjempefin lysekrone! Jeres hus bliver da en dronning - og konge - værdigt :-)

    Og fine billeder af dig også! :-)

    God aften med masser af hygge!

    Klem.

    SvarSlett
  2. Lekker krone.. kommer til å bli sååå fint!

    SvarSlett
  3. Dåååån...den var lekker Janna...har selv en lysekrone som jeg brukte 2 timer på å "få sammen". Skikkelig "skjitjobb" som man blir helt svett av, hehe:)
    Den vil bli et praktfullt syn hos dere, helt klart!!
    Stå på videre, klem fra meg:)

    SvarSlett
  4. Fint med helt klassiske lysekroner. I et rom med den takhøyden kommer den til å bli et skikkelig blikkfang. Litt av en jobb å feste alle prismene, men hva gjør vel det når det blir sååå bra:)

    Jeg var selv senest i dag for å få erstatta noen juggel-prismer til lampa som nettopp er opphengt i stua i 2. etg. her. De var ødelagte. Frøkna i huset nekta plent å ha en helt klassisk lysekrone så på lampeshopping ble det en slags kompromiss-løsning.

    Koselig å se videre og koselig å se deg også in-action:)

    Ha en fin kveld videre og nyt synet:)

    SvarSlett
  5. ååå... For en nydelig lysekrone, kan tenke meg den blir flott hos dere :)

    SvarSlett
  6. Hvor mye koster lyskrona oc hvor får jeg kjøpt/ bestilt ?

    SvarSlett