onsdag 11. august 2010

God og lett hverdagsmiddag


Chili con carne med rømme og tortillachips
Oppskriften finner du her.

 

Chili con carne er nydelig hverdagsmat som både metter og varmer, og nå når det lakker mot høsten og kjøligere dager - slik som i dag hvor jeg er skikkelig frosen og hutrer og fryser, passer denne retten kjempegodt. Den krever veldig lite innsats av deg, og du får veldig mye igjen for jobben i form av rike, gode smaker. Hvis du i tillegg serverer med en dæsj rømme og noen tortillachips, ja, da er du sikret suksess hos både store og små. 

Det er helt opp til deg hvor mange chili du vil ha i retten. Slik kan du tilpasse den til for eksempel barn som ofte ikke er så glad i sterk mat. Selv er jeg ganske tøff når det gjelder chili - men prøv deg forsiktig fram. Ta en- eller kanskje bare en halv om gangen. Som regel bruker jeg to-tre stykker- jeg anbefaler å ikke bruke flere enn tre! 

Du kan også selv bestemme hva slags kjøtt du vil bruke i retten; jeg bruker ofte kyllingkjøttdeig, blant annet fordi det er magert og sunnere enn for eksempel vanlig kjøttdeig. Skal jeg lage en mer luksuriøs utgave, bruker jeg mørt biffkjøtt i en eller annen variant, det er kjempegodt!

Da jeg lagde denne retten i dag, gjorde jeg litt ekstra ut av paprikaene: Jeg bakte dem i ovnen. Det tar litt lenger tid, men tar du deg bryderiet, får du en skikkelig bonus i form av mye bedre smak på retten; metoden får fram de fine aromaene og løfter chiliretten rett opp i en høyere divisjon.

Jeg kjøper forøvrig fortrinnsvis krydderne jeg bruker i matlagingen i såkalte innvandrerbutikker, så når jeg er i Tromsø, er jeg alltid innom Internasjonalt Matsenter som har en del krydder man ikke får tak i andre steder.

Ha en fin ettermiddag videre!

Mvh
Janna

 

1 kommentar:

  1. heiheii!
    Lenge siden sist jeg har vært innom deg.. Moro å oppdatere seg her inne.. Så utrolig mange lekre møbler du har fått tak i..
    DIGGER stolen på gjesterommet. har du pusset den opp selv?! Hmm I like..
    Har noen stoler og diverse prosjekter, så moro med inspirasjon og tips..

    Og ikke minst middagstipset ditt, jeg som idag blogget om at jeg trengte input - det fant jeg jo her!!! Ikke laget denne retten før-spørs om jeg ikke må prøve det snart..! KLemmer fra meg

    SvarSlett