lørdag 21. mai 2011

Terrasser er havens oaser

 Et hagebord og fire stoler er ofte ikke nok til å skape hygge på terrassen. Mange gjør veldig mye ut av innredningen i hjemmet, men glemmer terrassen. Jeg synes at terrassen skal innredes ikke bare praktisk, men også hyggelig og stemningsfullt. Det handler langtfra om store anlegg, men mere om en helhetlig stil og praktiske løsninger.
For oss er det for eksempel ingen grunn til å lage en stor grillplass, for det er noe vi kun bruker noen få ganger i løpet av sesongen. Dessuten skal vi lage en bålplass, så det behovet får vi uansett dekt. Nei, vi tenker mer på å gjøre de terrassene vi skal bygge, hyggelige og innbydende.

Jeg tror vi må tenke litt i samme baner som når vi innreder inne, for terrassen er jo en slags utendørs stue: Et sted der det skal være koselig å være og som har de møbler vi har bruk for.

Derfor synes jeg at vi også må prøve å være bevisst i valg av tilbehør, vi ønsker å unngå at terrassene virker upersonlig og rotete, og derfor er det viktig at tilbehøret passer sammen, og at det er en rød tråd i den stilen vi velger.

Konsekvensen av en slik tenkning, er at vi må prøve å velge stil og farver med omhu. Helt banalt betyr det at blomstenes farger må matche tilbehøret, det nytter ikke å ha lyserøde blomster ved siden av prikket hagepynt i orange og grønt...

Hyggelig stemning, ikke sant?


5 tips til en hyggelig terrasse
Skap en krok
Potter og især trekar samles for å danne et mindre rom og en hyggelig sittekrok på store terrasser.

Skap et rom
Flyttbare løsninger som en parasoll eller et solseil hjelper med å definere et rom, hvor et lite tre eller en åpen pavillion gir en mere permanent løsning.

Skap en loungestemning
Tenk utradisjonelt ved møblering av terrassen: Bruk divaner og markante møbler som kan stå ute hele året for at skape interesse året rundt.

Raffiner belegningen
Ta et par fliser opp og plant lave bunndekksplanter. Raffiner beleggningsflater med flotte mønster og en miks av materialer: Betong, natursten og tegl.

Form med planter
Innfør et eksotisk innslag som en... palme (ja, særlig aktuelt her vi bor, må flytte den ut og inn, men pytt...), miks bløte former, duftende planter, prydgress og grønnaker med krydderurter og sommerblomster. 

Jeg elsker slike store, rustikke krukker, og samlet skaper de et mer helhetlig inntrykk enn en og annen plassert " her og der".

Ha en fin helg videre, mine venner. 
Mvh
Janna

4 kommentarer:

  1. Så lekre bilder du legger ut, og jeg er så enig i at uteplassen må være trivelig. Av og til savner jeg et varmere klima når jeg planlegger uterom, men det er jo mye man kan gjøre for å forlenge sommeren og varmegradene her til lands også.
    La oss håpe vi får mange stunder og dager utendørs i sommer!!
    Ha en fin kveld, klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Jammen var det et flott innlegg du har skrevet om uteplassen,,,,,!Helt enig med deg!
    Elsker å skape rom,,,og spenning i hagen!
    Men kunne ønsket meg litt mer sooool!
    Velkommen til å besøke meg!
    Det første bildet var mega fint,,,hvor fant du det?
    Ønsker deg en fin helg!!
    Goooe klem fra Sol

    SvarSlett
  3. Så flotte bilder, og supre tips! Mange viktige elementer du ramset opp.. :)

    Ha en fin kveld!
    -Mari

    SvarSlett
  4. Jeg elsker at være ude, at sidde ude, så jeg er helt enig i dine betragtninger. Skøn stemning. Spændende når I kommer videre med jeres udendørs stue! :)

    Jeg har netop lagt lidt nye billeder fra vores hus på bloggen. Der er sat nye døre i, håndværkere er ved at lægge gulve og så er der kommet ny trappe foran huset. Der sker noget! ;)

    God aften til dig. Klem.

    SvarSlett