tirsdag 15. april 2014

Sjokolade, fargede egg, søte små kaniner...

Ettersom påsken nærmer seg, er jeg nysgjerrig ... Feirer du høytiden? Hvis du gjør det, ser du det som en religiøs høytid eller en sekulær ferie? Kanskje en blanding av begge deler? Går du i kirken? Har du en fest? Maler du egg eller leker gjemsel med dem? Gir du bort påskekurver?
Vi mennesker ser verden fra et punkt, basert på hva vi tror på, basert på vår personlige filosofi. Men hva styrer troen, enten vi tror på Gud, spøkelser, et liv etter døden eller ingenting? 

Svaret på dette spørsmålet er vel som med det meste: 
Vårt aller sterkeste ønske. 
Jeg er nok en skeptiker, tilnærmet ateist, og det har hendt at jeg har blitt spurt: 
"Hva tror du på da?"
ofte i en tone som innebærer at ateister ikke kan, ikke vil eller ikke tror på noe. 

Spørsmålet innebærer for meg noe mer enn bevis og påstander om evolusjon, kvantefysikk, Big Bang osv. For meg dreier spørsmålet seg om hvilke verdier en tror på eller forholder seg til, spesielt uten en tro på en Gud og religion, og det grunnleggende for meg er at ethvert individ må, dersom dette ikke kommer i konflikt med overordnede samfunnsinteresser, selv kunne avgjøre hva som er rett og galt, uten å ta hensyn til hva autoriteter på området måtte mene. Så til dem som har villet høre, har jeg presentert 
min liste med verdier som jeg ærer og ønsker å stå for: 

Jeg tror på prinsippet om frihet: 
Alle mennesker er fri til å tenke, tro, og handle som vi velger, så lenge vi ikke krenker andres frihet. 
Jeg tror på fri vilje, frie valg, moralsk skyld, og personlig ansvar. 
Jeg tror på sannhetssøken og på å fortelle sannheten. 
Jeg tror på tillit og troverdighet. 
Jeg tror på rettferdighet og gjensidighet. 
Jeg tror på kjærlighet og troskap. 
Jeg tror på familie, vennskap, og at mennesket er født godt. 
Jeg tror på ære, lojalitet og forpliktelse til familie, venner og medlemmer av samfunnet. 
Jeg tror på tilgivelse når det er genuint ønsket eller tilbudt. 
Jeg tror på vennlighet, sjenerøsitet og kjærlighet. 
Jeg tror på vitenskapen som den beste metoden noensinne utviklet for å forstå hvordan verden fungerer. 
Jeg tror på fornuft og logikk og rasjonalitet som kognitive verktøy for å svare på spørsmål, løse problemer, og utarbeide løsninger på livets mange problemer og vidervordigheter. 
Jeg tror på teknologisk vekst, kulturell utvikling, og moralske fremskritt. 
Sist, men ikke minst: Jeg tror på en ubegrenst kapasitet av menneskelig kreativitet, oppfinnsomhet og vilje til å gjøre det som er grunnleggende godt.

Men, som sagt ovenfor; det er gjerne vårt aller sterkeste ønske som styrer troen... Grunnen til at jeg ikke lenger kan si at jeg er 100 prosent ateist - men skeptiker, er denne: Min mor døde den 18. april i 1996. Jeg tenker på henne hver eneste dag, savnet er fremdeles sårt og vondt. Ville det ikke vært fantastisk om døden innebar en fortsettelse av følelser og en forståelse av at man kan oppleve disse følelsene igjen for mennesker man har mistet. At disse molekylene med elektrisk energi vi består av, er transportmidler for et eller annet... Og at våre kjære bare drar et annet sted...
Ad astra per aspera!

Hva tror du på?
Har du en personlige filosofi?

Ha en god påske.
Med vennlig hilsen
Janna

10 kommentarer:

  1. Tror jeg ønsker så sterkt at jeg skal møte mine nærmeste igjen, at jeg håpet, og tror.Er i statskirken, men blir skremt over enkelte holdninger der.Jeg tror ikke vi skal la mennesker,dømme andre mennesker.Jeg velger å tro på tilgivelse, og godhet,å prøve å akseptere,og godta at vi er forskjellig.Påsken feires med god mat, og godteri,men jeg tenker på påskebudskapet.Prøver hver dag å være god mot andre, noen ganger lykkes jeg, andre ganger ikke.Så får vi se når dommens dag kommer, det er iallefall ingen andre mennesker , prester, som skal dømme meg :) Ha en riktig god påske :)

    SvarSlett
  2. For meg er påsken kun fridager/røde dager på kalenderen. Jeg er ikke medlem av kirka, men det skyldes mest at jeg skjønner ikke hva de som forvalter Guds ord driver med...og jeg tror at hvis det finnes en Gud, så driter han i om du står i den Norske Statskirke eller ikke..han favner i så fall ALLE mennesker.
    Jeg tror på Skjebnen, og jeg tror faktisk på at noe lever videre, så slik sett har jeg vel en slags religiøsitet i meg...uten at det preger meg;)
    Ønsker deg og dine ei nydelig påske med gode påskedager! Klem;)

    SvarSlett
  3. Hvor jeg glæder mig hver gang jeg ser at der er et nyt blogindlæg fra din hånd Janna, denne gang ingen undtagelse.
    Jeg er kristen, men går ikke i kirke i påsken, der er interessen for religion ikke stor nok. Jeg har læst en hel del om Buddishmen og den tiltaler mig på mange områder, som en fredselskende religion hvor hver enkelte menneske tager ansvar for sig selv og sin hverdag.
    Jeg kan til min glæde se at vi deler en stor del af livets værdier. Blandt andet friheden til at tænke og handle som enkelt individ, dog med hensyn til vores omgivelser.
    Jeg er sikker på at der er mere imellem himmel og jord. Vi kan få del i det vi giver vores opmærksomhed til, hvis vi kan finde den rette mængde energi og følelser desangående.
    Jamen hvorfor skulle sjælen ikke fortsætte sin rejse efter at vores fysiske krop har givet sig hen til døden og adskillelsen fra vores kære. Hvem ved om vi ikke forenes på et eller andet tidspunkt, genopstandelsen. Der kommer Påskens bud så alligevel ind.
    Rigtig god Påske til dig og dine Janna.
    Klem fra Danmark.

    SvarSlett
  4. Et godt innlegg igjen fra deg Janna og som får tankene i sving.... Jeg tror ikke på så mye mer enn at jeg liker det som er håndfast og bevist, ei heller på et liv etter døden. Jeg er ikke et åndelig menneske og har litt vanskelig for å forholde meg til mennesker som er veldig teatralske og alternative. Men, jeg har full respekt for at vi er forskjellige vi mennesker.

    Håper du får en flott påske der inni skogen.

    SvarSlett
  5. Jeg tror på hjertet og jeg tror på sjælen. Naturen er min kirke og stilheden (og kærligheden) er min religion. Jeg nyder påsken, fordi den er fuld af forår og fine fornemmelser. Alting spirer og gror og naturen vokser ud af næsten ingenting. Ingen.

    Jeg er ikke til gule lys og påskeæg. Jeg pynter ikke op og har ikke en masse traditioner at følge, jeg vil hellere følge glæden og hjertet og gøre det, jeg har lyst til. Det handler om haven, huset og ture ud med hundene. En god bog og et par gode middage med familie og venner. Samvær er godt, når bare det ikke tager overhånd. Jeg tror på den gode balance, fordi jeg er et sensitivt menneske, som har brug for både "ude" og "inde". Så for mig er påsken også en kærkommen rasteplads, hvor jeg kan finde tilbage til roen og kernen i mig selv.

    Jeg er enig i meget af det, du skriver, men mest af alt synes jeg, at vi skylder os selv at komme ud af hovedet og mere ind i krop og hjerte. Det forsøger jeg bevidst at gøre nu (gennem meditation og yoga) og ved at vælge at betragte tankerne som det, de er. Tanker. Så længe vi identificerer os med vores tanker og det spind, de kører i stilling med, tror på de gamle historier og alle de evindelige gentagelser, så er vi for så vidt prisgivet. Det er først når vi indser, at der findes et andet sted og en anden måde, at noget begynder at ske. Så fragtes vi ind i stilheden og kærligheden og derfra kan vi begynde at leve. Igen. Det er min tro. :)

    Ønsker dig en dejlig påske med alt det, du har kært. Dine kære, huset i skogen og i stilheden.

    Klem.

    SvarSlett
  6. kære janna. tak for dine fine tanker om tro og værdier. jeg føler meget med dig, i dit savn til din mor!

    jeg blev syg for 4 år siden, da jeg var 34. af en halsbetændelse. den holdt aldrig op og udviklede sig til ME. så jeg blev indvalid. og mistede utrolig meget: mit elskede job, studie, kollegaer, flere venner, evnen til at gå lange ture i mine højtelskede skove - og mit hjem, ikke mindst. det var forfærdeligt. men da jeg omsider accepterede det (så meget som jeg nu kan) - efter flere år og en helt fantastisk hjælp fra familie, hjertevarme venner og frivillig, hjertevarm lægehjælp - så var der faktisk et lille bitte sted inden i mig, som følte en form for frihed. og det var fra mine tidligere meninger (som jeg havde mange af!;)), fra min livsfilosofi, fra min psykologiske viden osv. for jeg kunne ikke svare på det, som var hændt mig. jeg var for en gangs skyld stum.
    og jeg indså, at jeg måske havde bygget alle disse ´stilladser´op omkring mit liv - for bare dét at leve. i en vild verden, hvor alting går hurtigt, og indtrykkene er så mange. for at beskytte mig for angsten ved at miste alt det jeg elskede så højt, alt dét jeg havde bygget op.
    selvfølgelig har jeg stadig værdier og meninger, jeg lever efter, men nu lever jeg mere end før, bare direkte ind i livet. i den cyklus, der hedder: sommer, efterår, vinter og forår. og jeg vil have det hele med!:) og jeg er ikke så bange mere.
    omkring tro, er jeg gået fra at være ateist til at vide. selvfølgelig ikke alt!;) men da jeg kæmpede som en vild for at bevare mit tidligere liv, anstrengte jeg mit hjerte så voldsomt, at jeg fik en nærdødsoplevelse. og ligesom alle andre børn og voksne på denne jord, som også har haft det, så var det en oplevelse af uendelig kærlighed, vægtløshed, lys og en vej - og ja, flere gudommelige væsener. jeg kan ikke beskrive det, men den verden er det smukkeste, jeg har oplevet.
    og nu gør jeg bare mht. ´troen´ det samme: lever mere direkte ind i den. får jeg guddommelige oplvelser, så er det bare sådan. og jeg lever. og er lykkelig for det.
    sender en lille sang med, jeg tilfældigvis hørte i dag, og som er smuk og også handler om tro:

    http://www.youtube.com/watch?v=VaW7EiSvjfM&feature=kp

    og den bedste og kærligste påske ønsker jeg dig og dine, fra laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Laila. Tusen takk for at du delte din historie med meg. Jeg blir dypt grepet og ydmyk når jeg leser det du skriver; så trist. Og så fint. Fordi du har kommet deg igjennom det med et opplyst sinn, med en utvidet forståelse for hva som er viktig i livet.

      Tusen takk også for den nydelige sangen, Lisa Ekdahl er en fantastisk singer/songwriter.

      Ha en fortsatt god påske, og igjen: hjertelig takk for at du delte din gripende, sterke historie med meg.

      Stor, varm klem fra meg til deg.

      Slett
  7. og tusinde, tusinde tak for dine ord og lytning, kære janna.
    jeg bliver ydmyg, når jeg læser dem.

    der er så meget at være inderligt taknemmelig for. og livet er lige her og nu!:)
    i dk i dag: en høj blå himmel, strålende sol! jeg håber, i har ligeså fint vejr hos jer!

    forsat en rigtig god påske til dig og dine kære, janna, fra laila

    SvarSlett
  8. Jeg vil takke alle her, både deg, Janna, og de som har kommentert tråden, for at de deler sitt syn med oss lesere. Tro er for meg en personlig sak, og jeg har dyp respekt for de som ikke vil eller føler behov for å sette ord på sin tro. I dag, kanskje mer enn noensinne, blir det å tro belyst fra alle mulige vinkler. Vitenskap vs gudstro er et tema som debatteres i mange rom, som f.eks. i en langvarig og innholdsrik tv-serie nå nylig.

    Selv sier jeg litt som Lene: Naturen er min kirke. Den har alt jeg trenger; fra den dype stillhet og ro til de store tanker om liv og død, kaos og orden. Naturen byr på skjønnhet og liv, energi og frihet. Den er der, alltid, og den krever intet. Jeg føler meg ikke like fri i et kirkerom som i naturen. For hva forbinder vi kirken med? Helligdom og omsorg, ja, men også regler og en stadig påminnelse om at vi er syndige skapninger.
    I naturen kan vi komme som vi er. Med alle våre svakheter og laster, med alle våre tanker og følelser.

    God påske, Janna. Og takk for et interessant innlegg.

    SvarSlett
  9. Tusen takk for dine varme og kloke ord, Lill-Karin.

    SvarSlett