lørdag 26. november 2016

Hjelp oss å hjelpe Marie

Jeg skriver dette innlegget fordi jeg ønsker å mobilisere til felles innsats for Marie Charlotte Baird, min eldste datter, snart 31 år gammel, som siden hun var 13 år gammel har hatt psykiske helsepoblemer. Det ligger ikke noen traumer bak, men noen ganger er ikke din egen hjerne din beste venn, for å si det sånn.

Livet er skjørt og aldri oppleves det så sterkt og vanskelig som når ens nærmeste sliter. Marie har klynget seg til livet de siste årene, kjempet med alt ho eier av styrke og kjærlighet. Ho er et av de sterkeste og modigste menneskene jeg kjenner, men nu er kreftene oppbrukte, ho har ikke mer å gi. Marie makter ikke den indre kampen alene lenger, ho har det for vondt.

Vi ønsker åpenhet omkring psykisk sykdom, ved å vise at hvem som helst kan rammes. Vi er en helt vanlig A4-familie, der en av våre kjære er syk - på lik linje med de som rammes av kreft eller andre fryktede sykdommer - og som nå prøver å mobilisere alt av ressurser for å få både Marie og oss andre gjennom dette. 




Marie har skjult sin egen virkelighet enormt godt for de fleste; ho bestemte seg allerede som tenåring at dette skulle ho klare alene - ikke fordi ho skammet seg, men fordi ho ikke ville at vi andre, som er så glad i henne, skulle ha det vondt. Dette sier noe om hvor ubeskrivelig psykisk sterk ho er - paradoksalt nok.

Men mandag denne uken sa det stopp, og ho ble lagt inn akutt på sykehus her i Odense i Danmark, hvor ho for tiden bor. Hennes familie, foruten henne selv og hennes to barn, består av en samboer som studerer medisin og holder på med sin Phd, og hans to barn. De lever på ett studielån. Resten av oss i familien støtter opp økonomisk så godt vi kan, men det rekker ikke langt nok i denne situasjonen. For Marie trenger å komme seg i en behandling som ivaretar henne. 

For dessverre, det offentlige har sviktet - på alle måter! Vi har forsøkt alle offentlige hjelpetilbud som finnes, både i Norge, i USA, hvor ho bodde inntil nylig, og her i Danmark. Nå har vi funnet fram til en privatklinikk i Nykøbing på Sjælland. På dette private hospitalet møtte vi i går - en merkedag for oss - en psykiater som sa han kan hjelpe henne, at det er håp, ja, at ho kan bli frisk! Dette er første gang noen innenfor dette feltet har sagt til henne, rett ut, med tyngde i hvert eneste ord, at de kan hjelpe, at ho kan slippe å leve i dette helvetet ho tidvis befinner seg i. For ho - for oss - betyr dette alt!

Men, som så mye annet; her handler det om penger, for dette tilbudet koster 4600 norske kroner i døgnet. De første 14 dagene er betalt, men resten blir vanskelig å finansiere for oss alene, dette vil ta tid. Derfor appellerer jeg til dere; dere som er mine bloggvenner, til dere som er mammaer, pappaer, søstre, brødre... Hvis du har mulighet og lyst til å hjelpe oss å hjelpe vår Marie, kan du gjøre det ved å bidra med noen kroner slik at vi får finansiert behandlingsopplegget hennes. 


Det er opprettet en konto til dette formålet med følgende 
kontonummer i SpareBank 1 Nord-Norge: 4750 4616 149. Kontoinnehaver/administrator er Stein Johnsen
Elektronisk Iban: NO1447504616149

Det er også opprettet en Facebookgruppe med samme formål.
Har du noen har spørsmål, er du velkommen til å kontakte meg på e-post: jannaesbensen@gmail.com


Janna med familie


2 kommentarer:

  1. Så sårt og eg har ikke ord. Ønsker dere det aller aller beste. Et lite bidrag på veien er sent.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg, både ros og ris mottas med takknemlighet; bare slik kan jeg utvikle meg! Kanskje har du et spørsmål eller to...

Vennlig hilsen Janna